MOBILITAT
Dossier 21/08/2016

La Girocleta ja té més de 2.000 usuaris

El servei públic de lloguer de bicis es consolida i estrenarà a la tardor abonaments per a turistes

Josep Pastells
3 min
Estació de la plaça Catalunya de Girona, ciutat que compta amb 28 km de carrils per a bicis.

GironaGairebé set anys després de la seva implantació, el servei de lloguer públic de bicicletes de Girona, la Girocleta, ja ha superat els 2.000usuaris. Des que es va posar en marxa el setembre del 2009 el servei ha doblat el nombre d’abonats -2.053, segons les últimes dades facilitades per l’Ajuntament- i ha incrementat les prestacions: de 8 estacions, 205 aparcaments i 160bicicletes s’ha passat a 16 estacions, 430 aparcaments i 280 bicicletes. L’interval d’edat amb més usuaris és el que va dels 35 als 44anys. El dia en què s’han registrat més viatges des que funciona el servei va ser el 25 de maig d’enguany, amb 1.306 recorreguts.

Nous abonaments a la tardor

“L’èxit de la Girocleta es complementa amb l’aposta per la mobilitat sostenible, per exemple amb la construcció de nous carrils bici que travessaran la ciutat de nord a sud i d’est a oest”, afirma Marta Madrenas, alcaldessa de Girona. El regidor de Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, que insisteix en la voluntat municipal de “reforçar el servei en hores punta del matí i de la tarda i els dissabtes”, recorda que passat l’estiu s’inaugurarà una nova estació de Girocleta a la zona del carrer del Riu Freser.

També s’estudia la possibilitat que a partir de la tardor es puguin fer abonaments de curta durada. Així, el turistes o les persones que visitin temporalment la capital gironina podran fer ús d’aquest servei públic de bicicletes.

Avui en dia els abonats paguen una tarifa anual de 30 euros, que inclou els primers 30 minuts de cada desplaçament. Després de la primera mitja hora es paguen 50 cèntims d’euro per cada fracció extra de 30 minuts en què s’utilitza la bici, fins a un màxim de dues hores. Els usuaris tenen un recàrrec de 3euros per hora si excedeixen les dues hores de trajecte i es cursa la baixa del servei de l’abonat si aquest excedeix el límit temporal de 2 hores en més de tres ocasions. El servei funciona cada dia de l’any entre les 6 del matí i la 1 de la matinada i els usuaris es registren a la web de la Girocleta.

La plataforma Mou-te en Bici, que enguany compleix el seu vintè aniversari, treballa “per fer de la bicicleta un mitjà de transport respectat i promogut”, destaca el seu president, Xavier Corominas.

“La Girocleta està molt bé, però també hi ha molts gironins que utilitzen la bicicleta particular com a mitjà de transport alternatiu”, apunta. Malgrat que no disposa de dades concretes, calcula que en els últims cinc anys s’ha doblat la xifra de ciclistes que circulen per Girona. “Anar a peu, amb bicicleta o amb autobús contribueix a construir una ciutat més agradable i neta”, diu Corominas.

Una xarxa de 28 quilòmetres

Segons ell, la xarxa de carrils bici, que actualment suma 28,4 quilòmetres, presenta encara molts punts negres on acostumen a generar-se conflictes. Vianants que caminen pels carrils bici, nens i gossos descontrolats, ciclistes que se salten els semàfors en vermell o pugen a les voreres i pedalegen a tota velocitat, cotxes que no vigilen en girar... El ventall de problemàtiques és ampli i els punts de vista acostumen a ser contraposats, però tot podria millorar amb una xarxa més completa on tots els carrils bici tinguessin continuïtat. “El carril que es farà sota el viaducte del tren i el que enllaçarà Santa Eugènia amb el carrer Nou estaran molt bé, però encara no n’hi haurà prou”, adverteix Corominas.

stats