Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES CANVIS EN EL MODEL FERROVIARI

Territori confia que la venda de Mercaderies i de línies de l'AVE reformuli el traspàs i la llei ferroviària

El Govern avala que es liberalitzi Rodalies per desplaçar Renfe

La fi del monopoli de Renfe és una possibilitat que el Govern veu amb bons ulls. L'eventual liberalització de Rodalies, de la qual l'executiu espanyol donarà pistes divendres, pot començar a canviar el mapa.

No es va atrevir el PSOE a fer un traspàs fort de Rodalies ni canvis en un altre àmbit de les infraestructures, els aeroports, quan arreu del planeta s'estén la privatització de la gestió. I no se sap si el PP gosarà entrar amb matxet a Renfe, l'operador ferroviari altament qüestionat des de Catalunya i que encara és un dels símbols de l'Estat més centralitzat. Però aquest divendres el consell de ministres detallarà les noves mesures liberalitzadores que l'executiu espanyol preveu en l'actual situació de crisi i el Govern no dissimula que el satisfà que es comenci a obrir la porta a un nou escenari.

L'informe que demana la privatització total de Renfe, en dues etapes -que primer afectarien Mercaderies (2013) i després, just abans del 2014, Passatgers (que inclou Rodalies)-, fa aixecar les celles a la conselleria de Territori i Sostenibilitat, que opta pel wait and see . Ara com ara, no es mou del discurs que el conseller Lluís Recoder ha repetit en els últims mesos: el traspàs de Rodalies de l'any 2010 s'ha de reformular i s'ha de canviar la llei ferroviària per obrir l'escenari a altres operadors. Però, tot seguit, aquesta liberalització de serveis es veu, des del Govern, com un element que obre "possibilitats", sobretot en l'àmbit de les mercaderies, i en la introducció de la competència en les línies de l'alta velocitat espanyola (AVE). "Qualsevol cosa que sigui sortir de l'impàs actual és positiva", apunten fonts de l'executiu.

En el primer terreny, el de les mercaderies, ja s'hi han introduït canvis, amb ofertes com Cargometro a Catalunya, que utilitza maquinària de Renfe adquirida per Ferrocarrils de la Generalitat per portar vehicles de Seat entre Barcelona i Martorell. En aquest sentit, la liberalització general arribaria per obligació de la Unió Europea, que ha marcat el trienni 2015-2017 com l'última oportunitat per introduir la competència, i que té França i Alemanya com a alumnes avantatjats.

Les línies més exitoses del tren de gran velocitat (TGV) a l'estat espanyol també són una via de canvi per al Govern, que prefereix utilitzar el concepte de liberalització abans que el de privatització per augurar modificacions en línies com l'AVE Barcelona-Madrid o el futur AVE Barcelona-València, que s'endevinen més rendibles que altres projectes, com l'AVE de Galícia. En aquest punt, les perspectives de l'executiu català plantegen un escenari de col·laboració entre companyies públiques i privades que combini la infraestructura de vies de Renfe, la gestió d'un privat i la maquinària assumida per una empresa pública. Amb aquest model sobre la taula, la Generalitat preveu l'actuació del mateix protagonista que en un futur podria assumir la gestió de línies de Rodalies: Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).

Del tramvia de Jaén a Rodalies?

Tots els interlocutors del Govern consultats per l'ARA han coincidit a assenyalar que FGC és "el camí" o que és una opció "de futur". L'empresa pública de la Generalitat està en fase d'expansió, té un índex de cobertura del 85% -l'autosuficiència sense l'aportació de les administracions- i acaba d'assumir la gestió del tramvia de Jaén. Aquesta tesi només es veu alterada a l'hora de jugar possibles opcions immediates a causa de "l'actual escenari pressupostari", que també pateix, lògicament, l'administració catalana. L'executiu català preveu, amb una certa ràbia, que l'informe més o menys decisiu del govern de Mariano Rajoy es produeixi no com a fruit d'una voluntat política sinó com un inevitable pas per eixugar despeses i fer respirar el pressupost.

Per això, l'últim pas d'aquest eventual canvi de model ferroviari a l'estat espanyol, la liberalització de Rodalies i Regionals, precisament l'àmbit en què el Govern ha jugat fins ara més les seves cartes, és la peça última i més difícil del nou trencaclosques. L'oferta pública de venda (OPV) que l'informe de l'executiu espanyol apunta que es pot fer per privatitzar la seva divisió de Passatgers, amb Rodalies, no només és la part més complexa sinó que és la que més malestar causarà a les poderoses i influents centrals sindicals, que ja van declarar la guerra a l'anterior executiu espanyol de José Luis Rodríguez Zapatero quan va abordar el tímid traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat de Catalunya.

El canvi de model del sistema d'operadors ferroviaris ja no és un simple traspàs de gestió a Catalunya o a Euskadi com els que s'han fet en els últims anys. En aquelles ocasions, però, almenys a Catalunya, els sindicats de Renfe es van plantar fins al punt d'amenaçar amb la paralització dels serveis. I, de fet, van guanyar la batalla contra el "desmembrament" de la companyia i contra el que consideraven una possibilitat clara de pèrdua adquisitiva si la Generalitat assumia les contractacions dels treballadors. Aquella reacció, de la qual el Govern català va prendre bona nota, és un dels temors més clars que té el departament de Territori i Sostenibilitat a l'hora de confiar en l'aplicació dels plans de Mariano Rajoy.

La ministra Pastor no dóna pistes

A 48 hores del consell de ministres, en qualsevol cas, la ministra de Foment, Ana Pastor -que ahir va ser a la zona de Pajares, un altre territori sensible als canvis en el sistema ferroviari perquè l'informe ministerial planteja la transferència dels ferrocarrils de via estreta (Feve) a Astúries i Cantàbria-, va preferir no donar pistes de les modificacions que anunciarà amb tota probabilitat la vicepresidenta de l'executiu, Soraya Sáenz de Santamaría. Preguntat pels periodistes sobre la intenció del govern espanyol en el sector ferroviari, Pastor va apuntar que els plans es donaran a conèixer "quan el govern vagi prenent decisions". De moment, Pastor va afegir només que l'executiu espanyol segueix amb els plans previstos per al 2012 per integrar Feve a Renfe i Adif. "Hi estem treballant", va atrevir-se a dir la ministra. Res més.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT