Publicitat
Publicitat

Núria Beltran: "Liberalitzar en plena crisi distorsiona el mercat"

Detractora "Una demanda interna dèbil no és el més desitjable per a aquests canvis. No s'aconseguirà que creixin les vendes, ja que la decisió de gastar no depèn de si la botiga està oberta"

Quins beneficis o amenaces comporta un model de comerç liberalitzat?

En si mateixa la lliure competència no és negativa, sinó una eina més que es pot posar damunt la taula per donar llibertat al consumidor i a l'empresa. Però en el context actual introduir un canvi així és tocar estructures molt sensibles.

¿Creixeran les vendes ampliant els horaris i festius en actiu?

De cap manera. Les vendes no s'incrementaran perquè la crisi no és en l'oferta, sinó en la demanda. La gent frena el consum, bé perquè està a l'atur o per por al que passarà. Incrementar les hores d'obertura a les botigues no tindrà un efecte directe en les decisions de compra dels consumidors. És quan hi ha bonança econòmica, creixement, quan tenir obert més hores es pot traduir en més guanys. El que cal, en canvi, són mesures que donin confiança als ciutadans i que activin la despesa dels que poden gastar.

Qui hi guanya amb el canvi?

En un entorn de crisi intensa en el consum, amb el pastís més petit a repartir entre els comerços, liberalitzar distorsiona el mercat i suposa que només els que siguin prou grans i tinguin prou estructura per adaptar-se podran combatre l'enduriment de la competència. L'home és un animal que va al que és fàcil i si troba comerços oberts a tota hora, la quota de mercat se l'enduran els que hagin tingut la capacitat per obrir.

¿L'ocupació té possibilitats de créixer per la via del comerç més gran?

El mercat de treball pot quedar pla, sense canvis, i en el pitjor escenari es pot arribar a destruir ocupació, ja que el que es generi als grans establiments es perdrà en els petits. Repeteixo: el pastís a repartir no creix.

Els turistes, però, tindran més hores per comprar a les zones habilitades amb plena llibertat.

Aquesta és la part bona del que s'ha plantejat. En el context de contracció de la demanda interna, quan ens arriba demanda no autòctona, està bé que despleguem al màxim les capacitats per captar-la.

¿Veu el model català amenaçat per aquest nova llei?

Crec que és el moment equivocat per introduir un canvi així. Deixant això de banda, la llibertat d'horaris, que ja tenen establiments com els bars, no és intrínsecament negativa. Un altre debat és si és el model de ciutats i consumidors que volem.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT