Dossier 29/04/2012

Viatges 'low-cost': turisme al costat de casa i creuers

Thaïs Gutiérrez
2 min
La indústria dels creuers ha crescut gairebé un 10% durant els anys de la crisi.

BARCELONATurisme i viatges d'oci

"La crisi ha afectat molt el consum i, com que els viatges no són un article de primera necessitat, hem notat una retallada molt important en la despesa. Tot i que la gent intenta no deixar de fer vacances, ara es miren molt més el preu". És la reflexió de Francesc Carnerero, president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges, que explica com ha detectat un canvi en els hàbits del turisme des de l'any 2008. Es viatja més a prop i durant menys dies i es gasten menys diners en la destinació.

Segons dades de l'Organització Mundial de Turisme (OMT), els espanyols van duplicar el volum de viatges a l'estranger entre els anys 2000 i 2006, i la seva despesa turística fora del país va passar de 6.500 milions d'euros a 13.300 milions. El 2007 va arribar al rècord de 14.400 milions. Així, l'Estat es va convertir en l'onzè país del món en el rànquing de mercats emissors de turisme de l'OMT. Però la crisi ha canviat molt aquest escenari. El Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS) confirma la percepció de Carnerero. Segons les dades del març, els ciutadans de l'Estat han retallat fins a un 66% el pressupost per a les vacances respecte al 2011, que ja era menor que l'any anterior.

Per a Francesc Valls, professor d'Esade i expert en turisme, els canvis en la nostra manera de viatjar es poden resumir en tres àmbits: un replegament cap a destins més propers, una reducció en la freqüències dels viatges i també en la despesa en destinació. Valls explica que "abans de la crisi, els anys 2005 i 2006, els europeus i els espanyols també ens havíem tornat molt expansius a l'hora de viatjar". "La primera decisió que es pren arran de la crisi és reduir les distàncies i escollir destins refugi, que són llocs on es pot arribar en cotxe", apunta Valls. Catalunya, Andalusia, Galícia i la Rioja són alguns d'aquests destins que s'han vist beneficiats per l'augment de visitants.

Vaixells amb preus anticrisi

Hi ha un sector que ha continuat creixent de manera constant tot i la conjuntura econòmica: el dels creuers. Carnerero explica que aquest sector "ha crescut gairebé un 10% tot i la crisi" i explica que el fet d'ampliar l'oferta -amb més vaixells i més places-, i fer més sortides des de Barcelona "n'ha afavorit el consum". Valls ho corrobora i afegeix que "els grans esforços que han fet les companyies de creuers, que han abaixat els preus i els han fet atractius per a gent que mai hauria pensat a fer un creuer, han tingut èxit".

stats