Publicitat
Publicitat

El pols d’Amazon posa en alerta el sector editorial

La lluita amb Hachette pel preu del llibre tindrà efectes al mercat català

La guerra de titans entre la plataforma virtual Amazon i el segell nord-americà Hachette Book Group ha sacsejat el món editorial. La resolució del conflicte dibuixarà el futur model de consum de lectura. El preu dels títols en format digital, els percentatges que s’endú l’autor i l’editor i la forma de consum són algunes de les cartes que, ara per ara, estan sobre la taula dels dos bàndols. Qui guanyi decidirà les bases d’un mercat que no para de créixer i que, als Estats Units, ja aglutina el 28% de lectors. A Catalunya, però, Amazon encara no es percep com una amenaça. Hi ha, per llei, un preu fix per als llibres. Tot i això, a Catalunya un 33% de persones ja compren per internet (majoritàriament viatges i entrades), un percentatge que creix.

L’origen del conflicte

Per què Amazon i Hachette Book Group s’han declarat la guerra?

Aquest any finalitzava el contracte entre Amazon i Hachette Book Group. A l’hora de renovar-lo, el segell nord-americà es va negar a acceptar les condicions que li proposava Amazon. El motiu de desacord és el preu dels llibres. Segons han explicat fonts d’Amazon a l’ARA, Hachette és partidària de vendre els títols digitals al mateix cost que els exemplars en paper. Amazon, en canvi, considera que “els llibres virtuals han de ser, almenys, un 30% més barats”, ja que el context competitiu és diferent. Per justificar-ho, la plataforma virtual argumenta l’absència de costos d’impressió, d’emmagatzematge i de distribució dels llibres digitals.

Un altre dels punts que generen discrepàncies són els percentatges de beneficis per a l’autor, l’editor i el venedor. Amazon és partidària que siguin, respectivament, d’un 35%, un 35% i un 30% -de fet, el 2010 cinc grups editorials ja van forçar Amazon a limitar els seus guanys a aquest percentatge-. Tot i que la plataforma virtual proposa augmentar la retribució dels autors, admet que això és cosa de les editorials, que obtenen el 70% dels beneficis i els distribueixen com volen.

Impacte en els escriptors

Com afecta el conflicte els escriptors nord-americans?

Com en qualsevol batalla, cada bàndol utilitza les armes que té més a mà. Després de la negativa de Hachette, Amazon va retirar de la venda una part dels llibres d’aquest segell i, en paral·lel, va eliminar l’opció de prevenda -un servei que permet als lectors encarregar els llibres abans que s’hagin publicat-. Això mateix és el que també ha fet aquesta setmana amb algunes pel·lícules de Disney per fer pressió i controlar els preus dels DVD.

Diumenge passat més de 900 escriptors supervendes -entre els quals hi havia Stephen King, Donna Tartt, John Grisham i Paul Auster- van publicar una carta al diari The New York Times en què es queixaven del boicot d’Amazon als autors de Hachette. La missiva afirma que Amazon “ha anul·lat els descomptes, endarrereix els lliuraments i suggereix als lectors que comprin llibres d’altres escriptors que no pertanyen al segell”. Malgrat que els firmants no es posicionaven sobre la disputa, demanaven a Amazon que la negociació es portés a terme sense afectar els escriptors.

La resposta fora dels EUA

Com veu Europa al gegant dels llibres virtuals?

Les estratègies d’Amazon per forçar Hachette a cedir no han agradat en alguns països d’Europa, com França. Dimarts passat la ministra de Cultura, Aurélie Filippetti, es va solidaritzar amb els escriptors nord-americans i va acusar la plataforma virtual de dur a terme pràctiques que va titllar de “xantatges i abús de poder”. Va acusar Amazon de perseguir una concentració empresarial pròpia del segle XIX. De fet, França ja es va cobrir les espatlles a finals de juny, quan va aprovar una llei que prohibeix als distribuïdors virtuals aplicar un descompte del 5% en el preu dels llibres i, alhora, proporcionar l’enviament gratuït. Alemanya també s’ha posicionat. L’associació germànica d’editors i llibreters va presentar al juny una denúncia en què posava de manifest que la plataforma virtual “abusava de la seva posició dominant” i l’acusava d’aplicar “mesures encaminades a crear un monopoli”.

La convivència a Espanya

¿El preu fix serà una muralla inexpugnable per a Amazon?

És difícil que el conflicte americà es reprodueixi a Espanya, perquè hi ha la llei del preu fix del llibre. Per tant, ara per ara, al món editorial català i espanyol no s’imposa la llei del més fort. Ni Amazon ni cap gegant editorial podria decidir el preu d’un llibre. Almenys, en teoria. “La llei del llibre en protegeix el preu, hi poden haver oscil·lacions en dates molt concretes, com Sant Jordi, però seria il·legal abaixar el preu dels llibres. Només es pot fer en el moment que es descataloguen”, explica Joan Llinares, advocat i gestor cultural. “De tota manera, Amazon de manera encoberta pot oferir més avantatges i serveis complementaris, com entregar un llibre de manera mes ràpida i gratuïta, i vincular la compra a un regal o facilitar descomptes en la compra següent”, afegeix. Jordi Ferré, gerent i cofundador de Cossetània Edicions i portaveu de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, defensa la política del preu fix: “Carregar-se el preu fix empobriria la diversitat. Si entenem el llibre com un bé cultural, s’ha de protegir”.

La xifra de vendes d’Amazon a Espanya és un secret. Aquesta plataforma de la venda online té a l’Estat dues filials: Amazon Spain Services i Amazon Fullfillment, però factura les vendes a Luxemburg. “Els beneficis que obté, per tant, no reverteixen a Espanya. El que s’hauria de fer és reforçar l’obligació de pagar impostos al país on s’obtenen els guanys”, opina Llinares.

Pocs lectors, i pirates

Quina és l’estratègia del sector editorial per a l’era digital?

Molt pocs lectors paguen pels llibres electrònics. Segons el Gremi d’Editors de Catalunya, el 2013 un 77% de lectors confessaven que no paguen mai pels e-books i només un 9,7% ho feien sempre. A Espanya la xifra és similar. El sector, però, no menysté el negoci perquè els lectors de llibre electrònic s’han triplicat en tres anys: del 5,8% del 2010 al 19,3% del 2013. “No hi ha un transvasament de lectors, la gent no deixa de llegir en paper, però els hàbits de consum canviaran, perquè les noves generacions són digitals”, argumenta Llinares.

El 2102 el sector editorial va facturar 74,2 milions d’euros en llibres digitals a Espanya, una xifra que representa tan sols el 3% del total. “És difícil pensar en un model de negoci, quan prop del 70% de les descàrregues són il·legals”, opina el gerent de Cossetània Edicions. Ferré reconeix que, ara per ara, el mercat digital el dominen Amazon i Apple.

El poder de les llibreries

¿La irrupció del gegant digital pot imposar nous hàbits de consum?

Espanya disposa d’una de les xarxes de llibreries independents més extenses d’Europa. De 4.336 llibreries -no s’inclouen grans superfícies ni grans cadenes-, sis de cada deu eren petites, és a dir, facturaven menys de 150.000 euros a l’any. A Catalunya n’hi ha entre 600 i 650 molt repartides al territori. Lluís Morral, director literari de les llibreries Laie, explica que, de moment, no han notat la presència d’Amazon: “L’únic efecte és amb els llibres en llengua estrangera, perquè aquestes plataformes els fan arribar més ràpid i a un altre preu. Però el nostre tipus de clientela no s’ha llançat al consum online. Aquí els lectors són més reticents a comprar via internet, siguin llibres físics o digitals, que als Estats Units”. Del que sí que han sigut víctimes les llibreries és de la crisi -des del 2008, la davallada de facturació se situa al voltant del 30%-, i fins i tot des de la conselleria de Cultura s’ha treballat amb el Gremi en una estratègia de suport a la innovació.

Competir amb Amazon

¿Sobreviurà el model tradicional de distribució dels llibres?

“El model de distribució dels llibres a l’Estat és del segle XIX”, valora Llinares. El circuit és el següent: l’autor escriu el llibre, l’editorial el publica i es queda un 45% dels beneficis -un percentatge que inclou els drets d’autor (entre un 5% i un 10%) i la promoció-, la distribuïdora es queda un 20% i la llibreria un 30%. “Amazon pot pagar molt millor als autors perquè elimina el distribuidor i el llibreter -afegeix Llinares-. I l’avantatge, si vius en un poble remot i no tens accés a les llibreries, és que et pot fer arribar qualsevol llibre en 24 hores”. No és fàcil competir amb aquest gegant: “L’alternativa seria que els editors fessin el seu propi portal i oferissin els mateixos avantatges. Però ho veig complicat, perquè alguns editors ja han acceptat les condicions d’Amazon”, diu Llinares. Els més petits han optat per aliar-s’hi.

En els últims dos anys el panorama ha canviat i han proliferat petites llibreries i editorials. “No podem fer grans campanyes publicitàries. Per tant, ens assessorem entre nosaltres, organitzem activitats i fem catàlegs conjunts”, diu l’editora de Raig Verd i portaveu de Llegir en Català, Laura Huerga. Ella opina que és clau que l’editor s’aliï amb les llibreries. Lluís Morral en destaca el seu punt fort, el paper de prescriptors: “El nostre avantatge és la carta de presentació, el client ja es troba una selecció prèvia, no venem qualsevol cosa”. És una altra manera de combatre els gegants.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT