Publicitat
Publicitat

Preveuen que la reforestació serà natural i demanen centrar els esforços en la gestió dels boscos

Els ecòlegs recomanen no replantar la zona

Especialistes en ecologia alerten que no és recomanable replantar les zones afectades pels incendis. Preveuen que la reforestació serà natural i demanen centrar tots els esforços en la gestió dels boscos.

Quan va començar l'incendi de l'Alt Empordà i es va veure la dimensió que agafava, molts ja van començar a pensar en la necessitat de replantar la gran quantitat d'arbres cremats. Això, però, no seria una bona idea, segons alerten els especialistes en ecologia consultats per l'ARA. Carles Gracia, professor d'ecologia de la Universitat de Barcelona (UB), opina que "seria contraproduent perquè molt probablement una bona part del que s'ha cremat es regenerarà de manera natural".

Josep Maria Espelta, investigador del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), coincideix en aquesta predicció: "El primer que hem de tenir en compte és el tipus de vegetació que s'ha cremat, i en aquest cas una gran part correspon a espècies que són rebrotadores". Segons les dades que va difondre ahir el CREAF, unes 4.496 hectàrees corresponen a alzina surera i unes 1.635 a pi blanc. Tenint en compte aquestes dades, Espelta creu que "replantar no és del tot necessari".

La importància de la gestió

Els dos especialistes demanen centrar tots els esforços en la gestió dels boscos que serà necessària un cop s'hagi produït la reforestació natural. "Si tot va bé, sortirà una quantitat d'arbres immensa, i caldrà retirar els que sobrin i fer un pla de gestió", explica Carles Gracia. La possibilitat d'una replantació només s'hauria de plantejar a les zones en què no es produís la reforestació natural. "I allà sí que s'haurà de pensar com es repobla i, sobretot, amb què", afegeix. De la tria de les espècies, explica Gracia, en dependrà el risc d'incendis futur. Josep Maria Espelta preveu que el procés sigui ràpid, i explica que s'hauran d'estudiar mesures com una aclarida de rebrots i l'estimulació del creixement vertical dels arbres.

A aquestes accions Gracia hi afegeix altres mesures, com la planificació del territori: "Nosaltres proposem recuperar la manera tradicional de veure el bosc mediterrani, amb coses tan senzilles com la creació de llocs de treball per a pastors, i planificar el territori per tal d'evitar que hi hagi grans masses contínues de bosc". A banda de combatre el foc, diu el professor d'ecologia de la UB, també cal aprendre a conviure amb el foc. "Si no, tenim la batalla perduda, perquè com més èxit tens en el control del foc més material combustible acumules, i més incontrolables seran els focs en el futur". L'altre factor que creu que cal tenir en compte és el canvi climàtic, amb l'augment de temperatura i dels períodes de sequera associats, que també fa créixer el risc de foc.

8.600 oferiments d'ajuda

La campanya Un català, un arbre , nascuda per canalitzar oferiments d'ajuda per a la recuperació dels boscos, va superar ahir al vespre les 8.600 adhesions i les 59.000 visites a la pàgina web. Tot i que va néixer com una iniciativa de replantació d'arbres, els seus responsables aclarien ahir que des del primer moment van comptar amb l'opinió d'experts. "Ara sabem que no es pot anar a plantar arbres", explica Oriol Puig, un dels impulsors. "Mantenim l'eslògan, però hem de reorientar això i veure quines accions fem", afegeix Puig, que confia a arribar als 10.000 voluntaris. Per Carles Gracia, "qualsevol iniciativa cívica que sorgeixi de la preocupació al voltant d'un incendi és benvinguda i valuosa, i s'ha de saber canalitzar". Josep Maria Espelta coincideix a elogiar "la bona voluntat" de la campanya però alerta que "no pot ser que ara tots anem a repoblar, hem de deixar el tema en mans dels tècnics".

Ahir la Diputació de Girona va anunciar que obrirà una línia d'ajudes per a la recuperació dels boscos, amb un import total que encara està en fase d'estudi. La Diputació estudia sumar-se a les campanyes existents per recaptar recursos.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT