Publicitat
Publicitat

"Som hospitalaris amb els turistes alemanys"

Amb una economia en caiguda lliure, Grècia confia en el seu passat i en les seves illes per fer front a la crisi. "Necessitem que els turistes continuïn venint, però el problema és que els mitjans donen una imatge de Grècia que no es correspon amb la realitat: sembla que aquí tot el dia hi ha problemes, i no és cert", lamentava ahir Andonis Hervàs, el propietari d'un restaurant a la zona de Monastiraki, un petit racó del centre d'Atenes amb unes espectaculars vistes a l'Acròpolis.

Els 16,5 milions de turistes que l'any passat van visitar el país van donar oxigen a un sector que representa el 16% del PIB i dóna feina a un de cada cinc treballadors en actiu. La millora de la situació econòmica a Alemanya (un dels principals mercats per al turisme grec) i la Primavera Àrab (que va foragitar els turistes de destinacions com Egipte i Tunísia) van contribuir a un increment del 10% del nombre de visitants, que no ha pogut compensar, però, la caiguda del turisme interior. Aquest any les perspectives són més dolentes, davant la competència dels Jocs Olímpics de Londres i l'Eurocopa a Polònia i Ucraïna. La facturació dels museus i els indrets arqueològics s'ha enfonsat un 30% en els primers dos mesos de l'any.

El sector ha volgut guanyar competitivitat a còpia d'abaixar els preus. La nit en un hotel de tres estrelles al centre de la capital costa entre 55 i 60 euros. Segons les xifres oficials, el sector ha abaixat els preus un 30%. El resultat és una caiguda important (el 24% el 2011, que se suma al 20% de davallada del 2010) dels ingressos, malgrat l'increment de l'activitat.

La mala imatge

"A Grècia hi ha problemes, però els mitjans estrangers només expliquen el costat dolent de la història: hi ha diaris alemanys que han arribat a dir que als hotels hi falta menjar! Senzillament és una bestiesa", lamentava ahir Giorgos Koletsos, el secretari general de l'Organització Nacional Grega de Turisme. La setmana passada, el grup Thomas Cook, un dels principals operadors britànics, recomanava en un comunicat als que tenien previst visitar Grècia aquest estiu que portessin bitllets d'euro de petites quantitats, per si el país sortia de l'eurozona durant les seves vacances.

"És lamentable -explicava Koletsos-, perquè ara som una de les destinacions més barates i més segures del món". Les imatges de violència als carrers han fet mal al sector, fins al punt que els empresaris hotelers fan lobi perquè es prohibeixi per llei les manifestacions a la plaça Sintagma. També per expulsar els immigrants sense papers que malviuen al centre d'Atenes i que la crisi ha deixat a l'atur i sense sostre.

Però és cert que tot l'enrenou social dels carrers no ha afectat mai el turisme: "La gent no pot pensar que el que passa en una plaça és extensiu a tot el país; el 95% de turistes que visiten Grècia no trepitgen els llocs on es fan les protestes", raona.

Koletsos rebat els tòpics que circulen sobre els grecs: "Els mitjans estrangers, sobretot els alemanys, ens presenten com una colla de mandrosos, i no és així: el calendari laboral grec és de 2.000 hores de feina a l'any i l'alemany no passa de les 1.600!"

El tractament de mitjans com el diari Bild escandalitza els grecs: "Diuen als alemanys que no vinguin perquè estem molt enfadats amb ells i això no és cert. Que no ens agradi la política de Merkel no vol dir que ens hàgim oblidat de la filoxenia, i ara potser som més hospitalaris que mai".

El govern treballa amb imaginació i pocs recursos per donar una altra imatge del país. Han posat en marxa una campanya a internet (www.truegreece.gr) per explicar els testimonis dels visitants. Entre els vídeos que inclou hi ha el testimoni d'un alemany establert al país que ha muntat un negoci d'exportació de vins grecs.

Buscant ambaixadors a Twitter

"Estem intentant que els turoperadors ens cedeixin 2.000 paquets de vacances per regalar-los a gent activa a Twitter que ens facin d'ambaixadors a tot el món", apunta Koletsos, que proclama amb orgull que va deixar el sector privat per integrar-se a l'organització i "ajudar el país". Ensenya un missatge signat a mà per les estrelles de Hollywood Goldie Hawn i Kurt Russell, que en tres línies expliquen que estan gaudint d'uns dies fantàstics a l'illa de Skathos, al centre del país, on s'han comprat una casa. També acaben d'ultimar amb Vodafone una aplicació per a mòbils amb tota mena d'informació turística.

A banda de defensar-se a Europa, Grècia s'esforça per atreure turistes de mercats emergents, com el xinès i l'indi. El nombre de visitants russos ha crescut un 40%. El sector reclama una modificació dels acords de Schenguen per tal que no hagin de tramitar visats. Però els restauradors no semblen satisfets amb els canvis. "Els grecs abans venien a sopar i ara es passen tota la tarda a la terrassa amb un cafè i prou. I és veritat que ara al carrer hi ha més xinesos, però el problema és que només s'acosten al restaurant per preguntar on poden menjar chop suey i fideus...", diu, suat, l'amo del restaurant de Monastiraki.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT