Economia 15/03/2016

Álex Cruz: "Només falta que algú posi els diners perquè el Prat tingui més vols de llarga distància"

El president sortint de Vueling ha reclamat més implicació a l'administració perquè la primera aerolínia d'Espanya deixi de ser estrangera

Júlia Manresa
3 min
El conseller delegat de Vueling, Alex Cruz, durant la roda de premsa d'ahir a Barcelona per concretar els plans de la companyia després del tancament de Spanair.

BarcelonaUn autoproclamat “mercenari de Bilbao” que ha posat Barcelona al mapa aeronàutic internacional va viure ahir la seva última aparició pública com a president de Vueling. Álex Cruz va repassar ahir més victòries que derrotes de la seva trajectòria com un dels agents més influents en el desenvolupament de l’aeroport del Prat. “Des que Iberia operava el pont aeri fins que ens hem convertit en l’aeroport amb més destins de curt radi d’Europa”, es va permetre presumir, sempre mantenint la primera persona del plural per parlar de l’aeroport català.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El gairebé president de British Airways ha lloat Barcelona des de totes les possibles vessants: com a destí turístic, com a marca internacional, com a nucli de negocis... Però no tot han estat floretes. Cruz no vol instal·lar-se a Londres sense deixar clar què és el millor per al futur del Prat. "L'assignatura pendent de Barcelona són els vols de llarg radi", ha afirmat contundent. I aquesta ha estat la gran pregunta durant un dinar entre empresaris, exempresaris, polítics i expolítics al Círculo Ecuestre de Barcelona. La pregunta l'ha repetida l'exconseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat Lluis Recorder: "Què ens falta per aconseguir més connexions intercontinentals a Barcelona?". Cruz ho té clar, "diners i algú disposat a fer el pas".

Per a Álex Cruz és evident que Barcelona no trigarà a poder oferir vols directes a altres continents, però no serà per voluntat de cap empresa espanyola. El nou directiu de British Airways no ha volgut prometre que Iberia no pugui volar a altres continents des de Barcelona en un futur, però ha deixat entreveure que no està en els plans d'aquesta altra companyia del grup IAG. "Només falta que algú dediqui els més de 100 milions d'euros que calen i això està en mans d'empreses com American Airlines o Norwegian", ha concretat. El paper de Vueling a l'hora d'ajudar el Prat a aprovar aquesta assignatura és el de nexe d'unió. Cruz ha explicat que Vueling conversa amb American Airlines, on va treballar abans d'aterrar a Click Air, per començar a aprofitar la presència de la 'low-cost' al Prat.

El segon pas per aconseguir-hoe és emmirallar-se al golf Pèrsic. A l'hora de criticar la falta de voluntat política per potenciar el sector aeronàutic, aquest directiu d'origen basc ha fet servir les grans aerolínies de països com els Emirats o Qatar. El missatge a l'administració ha estat clar:"No parlo de nacionalització, en cap cas, però sorprèn veure com aquests països han detectat la importància de potenciar un sector com aquest per al desenvolupament econòmic".

Renovació total a la cúpula de Vueling

Cruz resta importància a la fuga de directius que ha patit l'aerolínia

"A Vueling ja li anirà bé que me'n vagi", ha confessat Cruz, que considera que l'empresa comença ara una nova etapa, com farà ell a British Airways. Aquest dimarts, però, el direcitu no ha volgut detallar quins plans té amb aquesta companyia per a Barcelona. “ Sóc un mercenari de Bilbao”, ha etzibat rotund per il·lustrar el seu màxim compromís: "Oferir el màxim retorn als accionistes de l'empresa per a la qual treballi". Cruz tampoc ha mostrat cap mena de preocupació per l'èxode de directius que ha patit Vueling durant l'últim any. De fet, amb la marxa de Cruz, només quedarà un dels cinc membres del comitè directiu que l'aerolínia tenia fa un any.

Cruz deixa, doncs, una Vueling forçada a reorganitzar la seva estructura directiva i amb alguns assumptes pendents de resoldre, com ara les creixents reclamacions i crítiques per falta de puntualitat o d'atenció al client. Però en la seva última aparició s'ha emportatt els aplaudiments dels assistents a l'acte, que no han deixat de lloar el seu paper al capdavant de la principal aerolínia del Prat i que han agraït que esquivés "per no posar-se en política" la resposta a una pregunta inevitable: "Per què creu que Catalunya va preferir perdre diners amb Spanair que guanyar-ne amb Vueling?".

stats