Economia 02/08/2011

Primer Apple, ara Ikea: tot és 'xinejable'

Descobreixen a la ciutat xinesa de Kunming una botiga que imita de dalt a baix l'univers de la cadena sueca de botigues de mobles. A la mateixa població hi ha un fals establiment d'Apple

Sílvia Barroso
2 min
Un mostrador que imita tota la imatge d'Ikea a la botiga 11 Furniture, a la Xina / REUTERS

BarcelonaEl neologisme és de Carles Torrecilla, o almenys ell l'utilitza en les seves intervencions al programa 'El món', de Rac1: tot és, o pot ser, "xinejable", copiable. El professor d'Esade adverteix a qui vulgui muntar un negoci que intenti no produir o comercialitzar res que sigui "xinejable". Però deu ser un consell inútil, perquè ni Apple ni Ikea se n'han sortit.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons han descobert els mitjans occidentals en les darreres setmanes –a la Xina no devia ser cap secret–, hi ha còpies de botigues senceres d'una i altra de les poderosíssimes firmes, nord-americana i sueca, en ciutats xineses. Fa unes dies explicàvem el cas d'Apple i ara surt a la llum el de les botigues 11 Furniture, que no utilitzen el nom d'Ikea però sí que copien tot el seu univers, com es veu a les fotografies. Cosa que no sembla incompatible amb les botigues oficials d'Ikea a la Xina, situades en altres ciutats.

La Ikea d'imitació és a Kunming, al sud-oest de la Xina, la mateixa ciutat on fa unes setmanes es va trobar la falsa Apple Store, informa l'agència Reuters. Es tracta d'un establiment de 10.000 metres quadrats i quatre plantes. La botiga 11 Furniture copia la combinació de colors en blau i groc dels suecs, la disposició dels mobles, la senyalització i fins i tot els seus dissenys. La seva cafeteria-restaurant, amb taules de fusta minimalista, també té aspecte Ikea, encara que ofereix carn de porc a l'estil xinès en lloc de salmó.

Aquesta botiga forma part d'una nova modalitat de pirateig que va més enllà de copiar bosses de mà o calçat esportiu: es pirateja la botiga sencera, tota una marca, un concepte. "És un fenomen nou", assegura Adam Xu, analista de vendes de la firma Booz & Co. "En general, hi ha una gran quantitat de productes falsificats, ara veiem més falsificacions en l'aspecte del servei, dels formats de venda", especifica.

Les marques són molt més que un logotip en una bossa. Les empreses inverteixen milions en la promoció i el desenvolupament de marques que venen valors i aspiracions i en la creació de bases de clients lleials. Sovint es busca i es frega el culte a la marca: només cal veure els anuncis d'Ikea que estimulen valors com la independència i la llibertat per vendre cadires i lleixes. I un cop fet, els ho xinegen.

stats