EL MÓN QUE VE
Economia 22/09/2016

Apple estudia comprar la marca de cotxes de luxe McLaren

L’adquisició revolucionaria la cursa pels cotxes elèctrics autònoms

Quim Aranda
3 min
Apple estudia comprar la marca de cotxes de luxe McLaren

LondresApple, el gegant de Califòrnia creador de l’iPhone i d’altres productes igualment populars i de gran impacte en el mercat mundial, podria adquirir totes les accions del grup britànic tecnològic McLaren, propietari, entre d’altres, de l’equip de Fórmula 1 i també fabricant de cotxes exclusius. Si la compra s’arribés a tancar, Apple completaria el que els especialistes consideren una inversió estratègica de la companyia nord-americana de cara al desenvolupament del projecte d’automoció de la firma fundada per Steve Jobs. Apple treballa des de fa més de dos anys en el disseny i la construcció d’un cotxe elèctric sense conductor.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La informació de la possible compra, avançada pel Financial Times, se sustentava, segons el prestigiós diari econòmic, en el testimoni de tres persones que han sigut informades del contingut de les converses, que es desenvolupen des de fa mesos. Cap dels dos agents implicats, però, no ha fet cap comentari sobre la notícia. I McLaren va emetre un comunicat on negava que hi hagi “negociacions”.

La possible aliança d’Apple amb McLaren és llegida pels experts com el pas necessari de la marca de la poma per adquirir l’experiència de la firma britànica en matèries com l’enginyeria d’automoció, els sistemes de computació a bord dels vehicles i l’experimentació en nous materials que utilitzen en els seus vehicles, com ara la fibra de carboni o l’alumini.

McLaren, de fet, és un dels pioners en la utilització de xassís monocasc de fibra de carboni per als cotxes de competició, alhora que ha desenvolupat una gran tecnologia de controls de pantalla tàctil per a sistemes de propulsió elèctrics híbrids. Fins i tot en cas que Apple no acabés desenvolupant completament el model de vehicle elèctric en què està treballant, i deixés la fabricació final per a una marca especialitzada, la col·laboració amb McLaren podria ser de gran ajuda per al desenvolupament dels fonaments tecnològics de l’hipotètic i futur model d’automòbil elèctric sense conductor.

Un projecte amb història

Des del 2014 Apple ha creat un equip de centenars de dissenyadors i enginyers per treballar en aquest vehicle. Entre el personal que va contractar hi havia especialistes de Mercedes Benz i Tesla, el fabricant d’automòbils elèctrics establert a Silicon Valley que ha revolucionat tècnicament el mercat. En les últimes setmanes, però, s’han produït alguns canvis en l’estratègia de la companyia. D’acord amb algunes informacions, els esforços del grup se centrarien a partir d’ara en els sistemes subjacents d’alimentació d’un cotxe sense conductor en lloc de posar l’accent en la construcció d’un vehicle elèctric de manera integral.

Tot i que McLaren passa ara mateix per una etapa de pèrdues -26 milions d’euros en l’últim balanç fet públic, el pertanyent al 2014-, la valoració de la companyia, entorn dels 1.200 o 1.700 milions d’euros, podria acabar dificultant que es concretés el negoci. Amb tot, si finalment es dugués a terme, l’adquisició d’Apple suposaria la més gran duta a terme des de la compra, l’any 2014, de Beats Electronics, empresa de fabricació de components d’àudio per la qual Apple va pagar gairebé 2.700 milions d’euros.

Una compra total, però, plantejaria grans preguntes per al mercat del superluxe. Per exemple, què passaria amb la gamma de cotxes de McLaren? ¿Podria seguir els passos de Porsche i diversificar el seu negoci més enllà dels esportius d’alta gamma o potser deixaria de fabricar-los completament?

McLaren és una marca de luxe. Actualment produeix automòbils que poden arribar a tenir un preu de 700.000 euros cadascun. L’any passat va fabricar 1.654 vehicles, que van generar uns ingressos de 525 milions d’euros. El grup McLaren Technology, propietari al 80% de la branca d’automoció, s’ha compromès a invertir en investigació i recerca 1.200 milions d’euros al llarg dels pròxims sis anys.

stats