SUPERMERCATS
Economia 19/09/2017

Boom de Mercadona: el 70% dels espanyols hi compren un cop al mes

Els hipermercats segueixen la seva decadència i ja només aporten el 13% de les vendes del sector

Paula Solanas
4 min
Mercadona és la cadena de supermercats líder, seguida de Carrefour, Dia, Eroski i Lidl.

BarcelonaMercadona amplia el seu regnat. La cadena de supermercats que presideix Juan Roig és cada vegada més líder a Espanya, per molt que competidors com Lidl o Dia esprintin per intentar atrapar-la. La companyia valenciana ha recuperat el pols aquest any i torna a ser la que més creix en quota de mercat, segons l’estudi Tendencias en la distribución 2017 de la consultora Kantar Worldpanel. De fet, Mercadona ha viscut l’augment més gran dels últims cinc anys amb un repunt de l’1,2%, gràcies al qual ja pot dir que controla el 24,1% del mercat espanyol. Segons la consultora, la consolidació que viu la cadena s’explica per la inversió que està fent per augmentar la seva superfície comercial, fins i tot amb l’entrada per primer cop en un mercat estranger com Portugal. Aquest domini es repeteix també en la fidelitat dels consumidors, que l’informe il·lustra amb una dada molt contundent: set de cada deu espanyols compra a Mercadona almenys un cop al mes. A més, gairebé un 88% hi ha omplert la cistella des de principis d’any.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Lluny de les xifres de l’empresa valenciana, però també a bon ritme, Lidl és la cadena que més compradors ha guanyat en l’últim any en relació amb les seves dimensions. Segons Kantar, en total, l’alemanya -que aposta per nínxols en què Mercadona no té tant pes, com ara la llar o el tèxtil- ha guanyat al voltant de 600.000 consumidors i pràcticament un 30% dels espanyols hi compra mensualment. Tot i l’empenta, Lidl encara és la cinquena empresa del sector en quota de mercat a l’Estat, darrere de Carrefour, Dia i Eroski. L’estudi no ofereix dades específiques de Catalunya, on destacarien cadenes com Bon Preu o Condis.

A escala global, l’informe descriu que el mercat del gran consum ha reprès l’optimisme després d’alguns anys de creixement estancat per la crisi. Així, mentre que el mateix estudi de l’any passat apuntava que el sector perdia un 1,8% en el volum de les compres i un 1,1% en el seu valor, l’escenari d’aquest any és més positiu.

Per al director del sector minorista de Kantar, Florencio García, aquesta millora s’explica per la remuntada que ha experimentat el sector en els frescos, que suposen més de la meitat de la despesa que els clients fan en els supermercats. On el sector està posant més esforços per combatre l’amenaça dels supermercats online és en els frescos. Mentre que en l’informe del 2016 els frescos queien un 2% tant en valor com en volum en les cistelles dels espanyols, durant el 2017 han revifat un 0,9%. L’increment puja fins al 3,6% si es tenen en compte només els supermercats, els hipermercats i les cadenes de descomptes.

Més frescos als súpers

Precisament, aquestes grans superfícies han aconseguit treure vendes de productes frescos a les botigues especialitzades, com carnisseries, fruiteries o peixateries. Aquestes petites botigues han perdut gairebé tres punts de la seva quota de mercat, mentre que els supermercats amb assortiments petits -una categoria que inclou les grans cadenes com Mercadona, Dia o Lidl- n’han guanyat dos.

Dins els formats del sector, però, hi ha una categoria que pateix molt més que la resta. Els hipermercats continuen la seva pèrdua d’atractiu constant de cara al consum, i la seva quota de mercat ha caigut gairebé 6 punts des de l’inici de la dècada dels 2000. Concretament, si el 2001 aquest segment suposava el 19% de la despesa en gran consum, al tancament del 2016 aquest percentatge queia fins al 13%. Tradicionalment, els hipermercats s’havien caracteritzat per grans superfícies comercials allunyades dels centres de la ciutat, en què els consumidors podien fer compres mensuals més grans que a les botigues de conveniència. Però algun hàbit de consum s’està modificant i aquest model de compra comença a perdre vigència.

D’altra banda, el comerç electrònic -amb més recorregut per créixer que el supermercat tradicional- ha aconseguit superar per primer cop una quota de mercat del 2% a Espanya. Tot i així, aquesta xifra amaga la principal baula de les compres d’alimentació online, ja que no té en compte els frescos, on les botigues físiques encara guanyen la partida. L’any passat la quota es quedava en un 1,3%, però la consultora sí que hi incloïa la categoria.

LES CLAUS

1. Per què Mercadona torna a guanyar més quota de mercat?

La cadena valenciana fa anys que domina el sector de la distribució a Espanya, però segons l’informe de Kantar Worldpanel aquest any ha aconseguit fer créixer aquest percentatge al ritme més alt dels últims cinc anys. Per a la consultora, aquest esprint s’explica per la inversió milionària que la companyia està fent per incrementar la seva superfície comercial, una empenta que ha provocat que el 70% dels consumidors ja hi comprin mensualment.

2. Què suposa el supermercat online?

La compra d’aliments per internet encara és un sector minoritari a Espanya, però des de començaments d’any ha aconseguit per primer cop arribar a una quota del 2%. Tot i així, la dada no inclou els frescos, on no té gaire tirada.

3. Quins són els formats de distribució que perden afluència?

L’estudi també apunta que els hipermercats no aixequen el cap després de la crisi. Aquesta categoria ha perdut gairebé sis punts de quota des de principis de la dècada dels 2000.

stats