NOVES OPORTUNITATS CONTRA LA CRISI
Economia 28/05/2012

Brussel·les impulsa internet i vol doblar les vendes el 2015

L'activitat online creix a bon ritme a la Unió Europea, però Brussel·les creu que el sector encara no ha explotat tot el seu potencial. La Comissió Europea vol doblar el negoci a la xarxa en dos anys i mig.

Laia Forès
2 min
EL TÈXTIL APOSTA A LA XARXA 
 Malgrat la crisi, companyies de moda com Zara han obert botiga a internet. El comerç online pot ser per a les empreses una alternativa real a la crisi.

BRUSSEL·LESEl comerç electrònic està de moda. Les compres a través d'internet han experimentat un espectacular augment en els últims anys a Espanya fins al punt de convertir la xarxa en un immens mar d'oportunitats tant per a grans empreses consolidades en el comerç tradicional com per a emprenedors.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Entre el 2007 i el 2010 les vendes online a l'Estat s'han disparat un 50%, segons l'informe anual de l'Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la Información (ONTSI). Les xifres demostren que cada vegada hi ha més usuaris que opten per fer la compra, anar de rebaixes, reservar un hotel o adquirir un llibre sense necessitat de moure's de casa seva.

Millorar garanties

Tot i que el comerç electrònic s'ha disparat en els últims 10 anys, només representa el 3,4% de les vendes entre empreses i particulars a la UE, una dada que Brussel·les considerada molt baixa. La Comissió Europea vol doblar la xifra de cara al 2015 i per fer-ho ha elaborat un document en què adverteix que cal eliminar les barreres que encara queden: millorar les garanties de pagament i els drets del consumidor, augmentar la penetració d'internet i millorar l'accés dels usuaris a botigues online d'altres països. "La principal barrera és la percepció de falta de seguretat a la xarxa i, per tant, per comprar a través d'internet, però aquesta idea es va trencant i en el futur acabarà desapareixent", afirma Inma Rodríguez, investigadora de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la Universitat Oberta de Catalunya.

Segons Brussel·les, el comerç electrònic té un enorme potencial per crear ocupació i creixement econòmic. En alguns països desenvolupats -sobretot als Estats Units- el sector és el responsable del 25% dels llocs de treball creats en els últims cinc anys. Per cada lloc de treball que es destrueix, afirma la Comissió, se'n creen 2,6 de nous en el sector de les noves tecnologies.

La crisi econòmica no ha aturat la tendència a l'alça del negoci del comerç electrònic. Les botigues a internet -sovint amb preus més econòmics que les botigues tradicionals- s'han multiplicat. Empreses com Amazon o Inditex han apostat per obrir botigues online a Espanya enmig de la crisi, i negocis com els de les llibreries o les agències de viatges també s'han multiplicat a la xarxa.

Segons l'ONTSI, el perfil del comprador a internet té entre 35 i 49 anys i viu a les grans ciutats. Tot i això, Inma Rodríguez apunta que el perfil s'està difuminant. "Abans el perfil era més clar, però ara el comprador online és més difícil d'identificar" perquè és un servei a l'abast de més consumidors, explica la investigadora de l'IN3.

stats