Economia 08/08/2015

La CNMC veu dues dècades de monopoli en els viatges de l’Imserso

Júlia Manresa
2 min
La CNMC veu dues dècades de monopoli en els viatges de l’Imserso

Halcón Viajes (Globalia) i Viajes Barceló podrien haver mantingut un acord per adjudicar-se concursos públics durant 20 anys, segons va comunicar ahir la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). El supervisor va anunciar que reobriria un expedient a aquestes dues agències de viatges per haver reincidit en una conducta anticompetitiva per la qual ja van ser expedientades l’any 2000.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aleshores, la CNMC va determinar que Halcón Viajes i Viajes Barceló, juntament amb les fallides Viajes Marsans i Viajes Iberia, van presentar ofertes idèntiques al concurs per a l’Imserso entre el 1996 i el 1998 i van pactar l’execució conjunta fos quin fos el resultat de la licitació. Quan la CNMC va detectar aquesta pràctica va sancionar les companyies amb 2,8 milions d’euros en total. La sanció més elevada se la va endur Iberia, que va haver de desemborsar 1,2 milions d’euros. Les agències van fer efectives les multes entre el 2006 i el 2009.

Més endavant, aquestes mateixes quatre companyies van formar una unió temporal d’empreses (UTE) lligada a Mundosocial per presentar-se al següent concurs de l’Imserso. Des del 1999, aquesta UTE ha sigut l’única licitadora al concurs públic sempre, excepte en tres exercicis.

L’any 2010 Viajes Marsans va entrar en concurs de creditors i el 2013 ho va fer Iberia. Des d’aquell moment només queden Halcón Viajes i Viajes Barceló a la UTE. Així doncs, aquesta conducta podria remuntar-se 20 anys enrere, tenint en compte que les companyies haurien reincidit en la negligència per la qual ja se les va sancionar l’any 2000 (quan la CNMC va obrir l’expedient).

Una adjudicació sota sospita

El 21 de juliol, la UTE Mundosenior, formada per Globalia i Barceló, va tornar a ser l’adjudicatària dels viatges de l’Imserso. Mundiplan, la UTE formada per Iberia, Alsa, Gowaii i IAG7, va recórrer contra aquesta adjudicació per “irregular”.

stats