TRANSPORT
Economia 05/10/2015

Competència per a una Renfe menys deficitària

L’empresa retalla un 58% de pèrdues mentre ACS i Acciona estudien trencar el monopoli

Ara
2 min
El creixement de passatgers de l’AVE va ser del 10% fins al mes d’agost.

BarcelonaRenfe va reduir més de la meitat, un 58%, les seves pèrdues en els vuit primers mesos de l’any, i va situar els números vermells en 62,5 milions d’euros. Aquesta millora dels resultats va venir pels ingressos de l’AVE i la llarga distància i per un bon resultat en totes les àrees de negoci. D’aquesta manera, la companyia ferroviària podria tenir beneficis per primer cop en la seva història l’any 2016, tal com fixava el seu pla estratègic.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En els vuit primers mesos de l’any, Renfe ha aconseguit elevar un 3,3% els seus ingressos totals, que van superar els 2.000 milions d’euros, i va contenir la despesa en els 1.824 milions. Així, al tancament de l’agost la companyia tenia un benefici brut d’explotació (ebitda) de 179 milions.

Els principals creixements d’ingressos han arribat de l’AVE i la llarga distància, amb un increment del 6% per arribar als 863 milions d’euros. Renfe va tancar l’agost amb un nou rècord de viatgers, amb 30,4 milions de passatgers en tot l’any, un 6,4% més interanual. El creixement dels usuaris de l’AVE va ser del 10%.

L’única nota negativa va venir del transport de mercaderies, que va veure reduïts els seus ingressos més d’un 2% respecte de l’any passat. Pel que fa a les despeses, destaquen els 413 milions que Renfe va pagar a Adif en concepte de cànon o peatge per l’ús de les vies i la resta d’infraestructures, una xifra que ha pujat un 1,2% respecte al 2014.

Malgrat aquesta tendència positiva, Renfe ja sap que la seva condició d’únic operador del mercat ferroviari té data de caducitat. Segons va informar ahir Europa Press, diverses empreses espanyoles estan estudiant els criteris que fixa la normativa marcada per Foment per iniciar el procés de selecció del competidor de Renfe.

Empreses sense trens

Aquestes empreses són les constructores ACS i Ferrovial, el grup d’infraestructures i energia Acciona, la companyia de transport en autobús Alsa i el grup turístic Globalia. Totes tenen llicència ferroviària i segueixen amb atenció un procés que possiblement s’allargarà més enllà d’aquest any i que per tant es tancaria amb un altre govern.

El procés de liberalització gradual del sector que preveu l’executiu central té una primera fase de set anys en què se seleccionarà un sol competidor, que només podrà competir en vies d’alta velocitat i convencionals en una zona que inclou el Llevant espanyol.

Entre els requisits destaca el fet que en el moment de concórrer al concurs no s’obliga les empreses a tenir trens ni personal per prestar servei de tren, sinó que en tindrien prou amb el “compromís d’obtenir-los” en cas d’adjudicació.

stats