Economia 25/08/2016

Competència defensa les gasolineres sense treballadors

A Catalunya no és obligatori que a les gasolineres hi hagi personal

Xavier Grau
3 min
Quatre comunitats han prohibit les gasolineres sense empleats.

Entre 5 i 6 euros per dipòsit és l’estalvi que un conductor pot obtenir si reposta en una gasolinera sense empleats i, per tant, poden oferir preus més competitius. L’estalvi està calculat amb les dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre els preus a les gasolineres de bandera (les de grans operadors com Repsol, Cepsa, BP, Disa o Galp) i les independents, per a un dipòsit de 60 litres.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les patronals d’aquest sector han lluitat contra en fenomen de les gasolineres low cost, algunes de les quals no tenen cap treballador i fan que el client s’ho faci tot sol. Fins i tot quatre comunitats (Navarra, Andalusia, Castella-la Manxa i l’Aragó) han legislat prohibint les que no tenen empleats. Però ara la CNMC ha emès un informe a favor de les gasolineres low cost perquè creu que són bones per a la competència i sobretot per al consumidor. Competència indica que, de vegades, “una legislació a priori dirigida a protegir els interessos del consumidor i l’usuari pot, a la pràctica, no beneficiar-lo”. I destaca que, en el cas de les gasolineres, obligar que tinguin personal “no beneficia els consumidors ni en termes de preus, ni de seguretat ni de qualitat de servei”.

A Catalunya no és obligatori que a les gasolineres hi hagi personal, malgrat que la patronal del sector ho va demanar al Govern. Les low cost són un fenomen que ha augmentat durant la crisi. Segons l’Associació d’Operadors Petroliers (AOP), que reuneix les principals companyies de gasolineres -BP, Cepsa, Galp, Repsol, Saras i Shell-, entre el 2007 i el 2015 a l’Estat es van obrir 2.000 noves gasolineres, malgrat que la venda mitjana de carburant per estació de servei va passar de 3,5 milions de litres el 2007 a només 2,4 milions de litres el 2015. Això vol dir que hi ha més punts de venda i menys carburant per vendre. La patronal es queixa que les estacions de servei sense personal destrueixen ocupació a les gasolineres pròximes, ja que no poden competir en costos i es veuen obligades a fer acomiadaments.

Molt menys ‘low cost’ que a la UE

Però Competència, en el seu informe publicat aquest dijous, destaca que, encara que no hi ha un cens clar de gasolineres low cost a l’Estat, el seu nombre està per sota del d’altres estats de la UE. La CNMC, d’acord amb les dades de la patronal, calcula que hi pot haver unes 300 estacions de servei sense personal, aproximadament un 5% del total, quan a Bèlgica són el 18%, a Dinamarca el 66%, a Holanda el 27% i a Suècia més del 61%. Això té una traducció immediata en els preus. Segons la CNMC, a Àustria la gasolina euro-súper de 95 octans a les gasolineres sense personal és un 7% més barata que a les que sí que en tenen, a Bèlgica un 6% més barata, a Noruega un 4,5% més barata o a Holanda un 3% més barata.

A Espanya això també passa. El litre d’euro-súper a les gasolineres de bandera se situa entre 1,154 i 1,200 euros el litre, mentre que a les low cost val de mitjana 1,140 euros el litre, i a les dels hipermercats encara menys, 1,116 euros el litre. El mateix passa amb el gasoil, que a les gasolineres tradicionals costa entre 1,017 i 1,061 euros el litre, mentre que a les independents es queda en 0,984 euros el litre, i als hipermercats, en 0,956 euros el litre.

L’organisme també considera que, per fomentar la competència, s’hauria de permetre que les cooperatives que tenen els seus propis punts de servei de combustible puguin obrir-los als que no són socis, que es beneficiarien així també dels preus més barats.

stats