ECONOMIA
Economia 13/05/2011

Competència multa les cinc principals elèctriques per repartir-se el mercat

Endesa, Iberdrola, E.ON, Gas Natural Fenosa, la Hidroelèctrica del Cantábric i la patronal Unesa hauran de pagar entre totes 61 milions d'euros per obstaculitzar l'entrada de noves empreses

Efe
2 min

BarcelonaLa Comissió Nacional de la Competència (CNC) ha multat amb 61 milions la patronal i les cinc principals elèctriques del país perquè, segons l'organisme, obstaculitzen el mercat lliure. Endesa, amb 26 milions, i Iberdrola, amb 21,6 milions, són les més afectades. També s'han imposat multes a E. ON Espanya (1,4 milions), Gas Natural Fenosa (8,8 milions), Hidroelèctrica del Cantàbric (1,8 milions), i la patronal elèctrica Unesa, (900.000 euros). Competència afirma que són responsables d'obstaculitzar el mercat lliure i de tractar de fixar preus als grans clients en el marc de la desaparició de les tarifes. 



Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Es tracta de la segona multa acordada per l'organisme que presideix Luis Berenguer, per darrere de la que va imposar al sector assegurador el 2009, a qui va fer pagar 120,7 milions d'euros. Segons l'organisme, les elèctriques van acordar no facilitar dades a les noves empreses per dificultar que comercialitzadores independents captessin els seus clients. A més, Competència explica que les elèctriques van pactar els preus i altres condicions comercials per als grans clients quan sortissin al mercat davant la desaparició de la tarifa regulada. L'organisme afegeix que totes aquestes actuacions es van produir en el si de la patronal elèctrica Unesa, on s'agrupen les cinc elèctriques que representen el 99% de l'energia comercialitzada a clients domèstics. 



La investigació

Competència explica que el juny de 2009 va obrir la investigació després de conèixer, a través de l'Associació de Comercialitzadors Independents d'Energia (Acie), determinades comunicacions entre Iberdrola i Endesa per la suspensió de la gestió telemàtica de sol·licituds de baixa. En vista d'aquesta informació, es va iniciar una investigació en la que va descobrir que la resta de les empreses havien enviat notes similars. L'organisme assenyala que es tractava d'un moment important per a la comercialització d'energia elèctrica, perquè l'1 de juliol 2009 desapareixien les tarifes i els consumidors domèstics i pimes havien de triar comercialitzadora en el mercat lliure. Els que no ho fessin i tinguessin dret a l'anomenada tarifa d'últim recurs (TUR), l'única regulada, passarien immediatament a la comercialitzadora de la companyia que els subministrava la llum en aquest moment. 

Competència va dictar llavors mesures cautelars i l'agost de 2010 va elevar proposta al Consell perquè declarés que s'havien comés les infraccions que ara ha considerat acreditades.

L'organisme subratlla que les pràctiques desenvolupades per les elèctriques són molt greus, ja que, en tractar-se d'uns serveis on els clients mostren molta inèrcia i existeixen elevats costos d'accés, qualsevol obstacle addicional afavoreix la permanència del client en el seu grup d'electricitat. Per això, afegeixen, aquestes conductes tenen l'efecte d'elevar les barreres d'entrada al mercat i de reduir la competència entre les cinc principals empreses elèctriques. Les dades, conclou Competència, posen de manifest que les comercialitzadores de cada grup s'han centrat en captar els clients en el mercat lliure fonamentalment en les zones de la xarxa de distribució del grup, el que revela "una escassa intensitat competitiva entre elles" entre 2006 i 2009.

stats