INFRAESTRUCTURES
Economia 18/06/2012

Comsa vol fer el TGV a Califòrnia

L'empresa catalana Comsa Emte integra un dels consorcis que han passat la selecció per construir les obres de l'alta velocitat a Califòrnia. S'enfrontarà a les espanyoles Ferrovial, Acciona i ACS.

Ignasi Pujol
2 min
ESTRATÈGIA D'EXPANSIÓ
 Comsa Emte, amb una gran tradició ferroviària, segueix una estratègia d'expansió geogràfica orquestrada al voltant del ferrocarril. És la via d'entrada a nous mercats de la constructora sorgida de la fusió de Comsa, de la família Miarnau, i l'enginyeria Emte, de la família Sumarroca.

BARCELONASi hi ha una constructora amb tradició ferroviària a Catalunya és Comsa, la companyia de la família Miarnau que l'any 2009 es fa fusionar amb l'enginyeria Emte, de la família Sumarroca, i que va donar lloc a un dels grups d'infraestructures més potents de l'Estat. Tot i la diversificació sectorial, Comsa Emte es manté fidel a les arrels i la seva estratègia d'expansió geogràfica sempre segueix el mateix patró: entren a un país pel ferrocarril. Tant és així que el grup català, que l'any passat va facturar 2.158 milions d'euros (d'aquests, 859 milions van procedir dels mercats exteriors), integra un dels cinc consorcis prequalificats per a la primera fase de les obres de l'alta velocitat ferroviària a Califòrnia, als EUA. Es tracta del projecte d'infraestructura més gran de la història dels EUA i de la primera incursió d'aquest país en el TGV, un cop aturat el projecte de Florida.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els competidors en la cursa

Comsa Emte, que disposa d'una oficina a San Francisco des de fa un any, ha format un consorci amb les constructores americanes Kiewit i Granite, amb les quals pretén fer-se càrrec de les obres del primer tram del TGV a Califòrnia, que anirà de Madera a Fresno. Aquest recorregut, de 46 quilòmetres, té un pressupost de 1.500 milions de dòlars (1.186 milions d'euros). El grup català tindrà com a adversaris en la licitació alguns vells coneguts, ja que les constructores espanyoles Ferrovial, Acciona i ACS també han presentat ofertes. Les dues primeres ho han fet de bracet, mentre que ACS ho fa conjuntament amb les seves filials Dragados i Flatiron, i amb la nord-americana Shimmick. Els altres dos consorcis que han passat el tall de prequalificació són l'aliança de la nord-americana Fluor i la sueca Skanska, i el consorci integrat per Zachry, Tutor Perini i Parsons, les tres dels EUA. S'espera que la California High-Speed Rail Authority, l'agència federal responsable de la infraestructura, rebi les ofertes definitives a l'octubre i adjudiqui les obres abans de finals d'any, segons explica a l'ARA Comsa Emte.

Tisorades

El conjunt de trams del TGV de Califòrnia, que ha d'enllaçar Sacramento i San Diego al llarg de 1.330 quilòmetres, està valorat en 68.400 milions de dòlars (54.100 milions d'euros), després que l'estat hagi aplicat al projecte una tisorada de 30.000 milions de dòlars (23.728 milions d'euros). El departament d'Estat confia que hi hagi trens circulant a 365 quilòmetres per hora l'any 2017 i que el conjunt de les obres estiguin en servei el 2028. La forquilla de passatgers que preveu l'autoritat ferroviària californiana va dels 5,8 milions de passatgers anuals (l'any 2025) en el pitjor escenari, als 10,5 milions de l'escenari més optimista.

S'estima que les obres del TGV a Califòrnia generaran 100.000 llocs de treball i que tindran un retorn de tres dòlars per cada dòlar invertit.

Respecte a l'esquema de finançament del projecte, les primeres fases es preveuen finançar amb fons públics, per treure-les després a concessió a la iniciativa privada, que es faria càrrec de la construcció, l'operació i el manteniment de la infraestructura.

stats