LLEI DE SEGURETAT INDUSTRIAL
Economia 26/04/2012

Cop judicial a les ITV del tripartit

El Tribunal Superior tira enrere el model d'ITV que proposava el tripartit per obrir el sector a la competència. Creu que és massa restrictiu amb les noves empreses i que contradiu la norma europea.

Elena Freixa
2 min
APPLUS ÉS EL PRINCIPAL GRUP D'ITV A CATALUNYA, AMB EL 60% DEL MERCAT 
 La xarxa de centres d'inspecció tècnica de vehicles (ITV) a Catalunya està formada per 44 estacions, que generen un negoci de 60 milions d'euros i fan més de 2,2 milions d'inspeccions de vehicles cada any.

BARCELONA.La secció cinquena del TSJC va anul·lar ahir el decret que establia el pla territorial de futures estacions d'ITV a Catalunya i bona part del reglament amb els requisits que es demanaven a les empreses per entrar al sector de la inspecció i la certificació industrial. La decisió judicial suposa desmantellar el full de ruta que va proposar el govern tripartit de José Montilla per obrir el mercat a la competència regulada i acabar amb l'oligopoli que mantenien llavors Applus (amb el 80% de les ITV) i RVSA. La sentència d'ahir estima en bona part el recurs que va interposar l'empresa OCA Inspección Técnica de Vehículos el maig del 2010 contra el departament del llavors conseller Josep Huguet (ERC) -ara departament d'Empresa i Ocupació- i contra les empreses del sector Applus, Grupo Itevelesa, Certio i Asistencia Técnica Integral.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El tribunal considera que el model que proposava el tripartit era massa restrictiu amb els requisits que exigia a les empreses per entrar en el sector i que contradeia la normativa europea. El reglament establia que totes les empreses havien de rebre una autorització prèvia per poder optar després a adjudicar-se una estació. La sentència rebat aquest punt assegurant que les limitacions que dictava la Generalitat anaven més enllà del que permet la normativa de la UE.

Criteris restrictius

Els criteris del reglament marcaven, per exemple, que tots els nuclis de població amb més de 2.500 habitants havien de tenir una estació en un radi de 20 quilòmetres i marcaven les prioritats sobre on s'havia de començar a ampliar la xarxa, que havia de créixer amb 16 establiments nous fins al 2014. També es marcaven restriccions pel que fa a la proximitat entre estacions d'inspecció i als preus màxims que es podien fixar o els anys que podia durar la concessió. Tot plegat, segons va deixar clar ahir el TSJC, no té cabuda dins el marc legislatiu que marca la Unió Europea (UE).

També es va anul·lar un article en què es recollia que les empreses autoritzades per altres "administracions alienes" a la Generalitat no podrien rebre autorització. El requisit tancava la porta a l'empresa demandant (OCA) a entrar al mercat català d'ITV, ja que tenia estacions en altres comunitats.

Un model sense consens

L'aprovació del reglament i del pla territorial d'ITV va rebre les crítiques de CiU, llavors a l'oposició, que considerava que era un "vestit a mida" per a Applus, principal grup del sector. Malgrat tot, el model va tirar endavant, es va convocar el primer concurs per adjudicar noves estacions i el procés va tornar a topar amb els tribunals pel recurs de Certio a un bloc de tres adjudicacions. El procés encara està pendent de sentència al mateix tribunal que ahir va desmuntar el model. Les altres noves estacions (a Sant Fruitós de Bages, Pont de Suert i el Vendrell) s'han posat en marxa en els últims dies. Empresa i Ocupació, que ja va suspendre la convocatòria de nous concursos fins que s'esclarís l'embolic judicial, va dir ahir que estudiarà la sentència sense avançar si la pensa recórrer.

El concurs, de fet, ha esquitxat recentment un alt càrrec del departament i el número dos de la Diputació de Barcelona per una suposada trama d'irregularitats en la concessió de les estacions d'ITV.

stats