Publicitat
Publicitat

COMERÇ

El grup ha reduït els seus marges per poder mantenir vendes i plantilla

El Corte Inglés guanya un 34% menys per la crisi del consum

El benefici d'El Corte Inglés es va reduir en un terç en l'exercici fiscal 2011 a causa de la davallada del consum a Espanya. Mercadona es converteix així en el primer grup de distribució del mercat espanyol.

El Corte Inglés és un dels grans termòmetres del consum a Espanya. La companyia presidida per Isidoro Álvarez va fer ahir la junta anual d'accionistes i va presentar els resultats econòmics de l'exercici fiscal 2011 (del març del 2011 al febrer del 2012) i, com era d'esperar, el quart any consecutiu de caiguda del consum a l'Estat va passar factura a aquesta empresa.

El grup, propietat de la Fundación Ramón Areces -oncle d'Isidoro Álvarez-, ha vist reduir el seu benefici net un 34,3%, fins als 210 milions d'euros. La facturació va baixar només un 3,9%, fins als 15.777,7 milions d'euros, un fet que vol dir que el grup ha optat per sacrificar el marge de benefici i mantenir el nivell d'ingressos i plantilla.

Amb aquestes xifres, El Corte Inglés perd la categoria de primer grup de distribució d'Espanya per volum de facturació a favor de Mercadona, que el 2011 va obtenir uns ingressos (sense IVA) de 16.448 milions d'euros, és a dir, 670 milions més que la cadena de grans magatzems. La companyia valenciana de supermercats, propietat de Juan Roig, ja va superar el 2010 el seu competidor per beneficis.

Fonts d'El Corte Inglés van qualificar de "satisfactòries" les xifres del 2011, donada la conjuntura. "Seguim sent els grans magatzems líders d'Europa", va destacar davant la junta Isidoro Álvarez, que va assegurar que el grup està avui en millors condicions per afrontar el futur després de viure un dels exercicis més difícils dels últims anys per al sector de la distribució.

El Corte Inglés és un dels grans creadors d'ocupació d'Espanya. Segons els comptes aprovats ahir, a tancament de l'exercici del 2011 el grup comptava 99.323 empleats (el 93% fixos), uns 2.000 menys que un any abans, a causa principalment de prejubilacions i contractes temporals no renovats, i en els seus centres hi treballaven 20.000 persones més d'empreses col·laboradores.

A més, segons la companyia, l'any passat l'impacte de l'activitat del grup en el conjunt de l'economia espanyola va pujar a gairebé 17.200 milions, entre sous, compres a proveïdors, impostos o inversions, i altres conceptes.

Futur del grup

Durant els pròxims anys la companyia, que en els últims cinc ha invertit 6.500 milions d'euros -870 només l'últim any-, se centrarà principalment en el desenvolupament dels formats més petits i de proximitat, atès que considera que la seva xarxa de grans magatzems ja està "consolidada", amb més de 80 establiments a Espanya i Portugal i presència en totes les grans ciutats.

De tornada als comptes del 2011, el grup va generar un resultat brut d'explotació (Ebitda) de 826,33 milions, el 18,8% menys, i va tancar amb uns fons propis de 7.450 milions, enfront dels 8.040 milions amb què comptava un any abans.

Els grans magatzems d'El Corte Inglés van obtenir un benefici net de 297,94 milions i unes vendes de 9.211 milions, el 24,1% i el 4,2% menys, respectivament.

La cadena de supermercats Hipercor, on més s'han ajustat els preus per la forta competència, va reduir el seu benefici un 33,5% fins als 35,91 milions d'euros.

Per la seva banda, Viajes El Corte Inglés va augmentar les vendes el 5,9%, fins als 2.425,8 milions, i va registrar un benefici de 53,87 milions, inferior en un 14,9% al d'un any abans.

Les pèrdues de les botigues de conveniència Opencor, que la companyia anirà transformant gradualment en centres Supercor Express aprofitant la liberalització d'horaris, van ser de 14,9 milions, un 26,6% millor que les obtingudes un any abans, mentre que les vendes van baixar el 8,6% (337,9 milions).

Els centres de bricolatge Bricor van perdre 18,9 milions després que les seves vendes creixessin el 38,7% i sumessin 103,4 milions.

Els centres físics d'El Corte Inglés van registrar més de 630 milions de visites, i a les pàgines web del grup s'hi va incrementar el trànsit un 18,4%, fins als 122 milions.

Més continguts de