Economia 01/12/2010

Creix la incertesa sobre el paper de la Generalitat a la gestió del Prat

Nadal admet que és probable que el nou model aeroportuari no satisfaci "les aspiracions del Govern". Puig demana "un últim acte de servei" a Montilla per evitar la privatització "sense garantir la majoria determinant de les institucions catalanes".

Redacció
2 min

A l'espera que el proper divendres el Consell de Ministres aprovi que l'aeroport del Prat sigui gestionat de forma privada en règim de concessió, augmenten des de Catalunya els dubtes sobre quin pes tindrà la Generalitat en el nou model de gestió. Tant el secretari general adjunt de Convergència, Felip Puig, com el conseller de Política Territorial i Obres Públiques s'han manifestat al respecte.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Felip Puig, ex conseller de Política Territorial, ha reclamat “un últim acte de servei a Catalunya” a l'encara president, José Montilla. Puig pretén que Montilla utilitzi els 25 diputats del PSC al Congrés per evitar que es privatitzi el 49% d'AENA, l'empresa pública que gestiona l'aeroport del Prat, “sense garantir la majoria determinant de les institucions catalanes als organismes decisoris”. Per a Puig, el pla de privatització suposa “una amenaça molt gran” perquè impediria que les institucions catalanes tinguessin el control d'aquesta infraestructura.

El conseller Joaquim Nadal (PSC), veu probable que el nou model aeroportuari “no acabi de satisfer ni ara ni en el futur les aspiracions del Govern”.

“Vull pensar que Zapatero sí que contempla fer un pas més” en la gestió des de Catalunya de l'aeroport, ha manifestat Nadal, tot i que el president espanyol no ha concretat de moment quin serà el paper del Govern català al consorci. Nadal s'ha mostrat confiat en què la Generalitat pugui tenir un paper decisiu en el nou model de gestió del Prat.

“Canvia tot el panorama i tindrem dos aeroports que competiran entre si, Barajas i el Prat, gestionats per empreses participades pel sector públic i el privat”, ha declarat Nadal des de Brussel·les. El conseller ha valorat positivament, doncs, la privatització, que considera una resposta al que reclamava la societat civil catalana. “El Cercle d'Economia, Abertis, Ferrovial... tots han sortit a dir que això és el que volien, i és també el que volia la resposta que demanava la societat civil”.

Amb tot, el conseller es mostra cautelós i convida a esperar “la proposta en ferm” de Zapatero, que arribarà divendres. “Ara Catalunya ha de reclamar un paper determinant, amb un òrgan de coordinació territorial del sistema aeroportuari des del sector públic, més enllà de les empreses privades que puguin gestionar el Prat”, argumenta el conseller.

Donat que la participació de les institucions catalanes en la gestió del Prat “ja no es pot resoldre per la via de participació en un òrgan d'administració de l'aeroport s'haurà de resoldre amb un altre reconeixement”, ha explicat Nadal. Segons ha manifestat, es podria fer “a través d'un òrgan que tingui autoritat sobre qüestions de captació de rutes i de mercats en tot el sistema aeroportuari català”, conscient de la històrica demanda catalana passa per comptar amb rutes intercontinentals des del Prat.

stats