Publicitat
Publicitat

SECTOR EXTERIOR

La crisi de la marca Espanya ja afecta els exportadors

Crisis of Spain as a brand now affecting exports

El president de la constructora FCC, Baldomero Falcones, reconeix que el govern ha de "recuperar la imatge d'Espanya" a l'exterior. És el primer avís sobre els efectes de la crisi en les exportacions.

L'evolució del sector exterior ha estat l'únic factor de creixement econòmic en els últims temps. L'estancament del consum al mercat espanyol ha abocat el sector empresarial a créixer en els mercats internacionals. Les grans constructores espanyoles ja fa anys que van iniciar el camí de la diversificació geogràfica, que van potenciar a partir del 2007 amb el progressiva alentiment del sector i l'aturada de l'obra pública posterior.

La vocació internacional ha situat els principals grups del sector entre els primers 50 llocs del llistat mundial. Es tracta d'ACS, Ferrovial, OHL, Acciona o FCC, multinacionals amb un nivell d'endeutament elevat però que s'han situat en el primer pla per endur-se els principals concursos internacionals.

En aquest context, el president d'un d'aquests conglomerats, FCC, Baldomero Falcones, va demanar ahir en declaracions a Efe que el govern espanyol faciliti els recursos necessaris per "recuperar la imatge d'Espanya" a l'exterior i també la "serietat de les nostres empreses i de l'administració". Es tracta d'un dels primers tocs d'atenció seriosos d'un sector tan influent al deteriorament de la marca Espanya.

Falcones va recordar que actualment Espanya "no passa per un bon moment" i que "caldrà temps" per recuperar la imatge damnificada. El màxim responsable de la constructora va assenyalar: "Totes les empreses estem fent marca Espanya, i creem llocs de treball al nostre país per aquestes activitats que realitzem fora". FCC ja comptabilitza el 55% de la seva activitat en els mercats internacionals, en què està present de manera directa en 60 països. "Avui l'empresa espanyola compta amb una profunditat i una internacionalització que fa 20 anys no existia. Aquesta és una fortalesa del nostre país", va argumentar Falcones.

La competència se n'aprofita

Per Baldomero Falcones, la transformació de l'empresa en un grup internacional demana "inversió, gestió i educació", perquè "no és fàcil anar a mercats que no coneixes". En aquest context, el nus del problema de la crisi de la marca Espanya és que "els nostres competidors utilitzen les dificultats que tenen Espanya i el seu sistema financer", segons va indicar el president de FCC.

D'aquesta manera, Falcones reconeix que les constructores espanyoles comencen a tenir problemes en els concursos internacionals, una situació que aprofiten els grups constructors d'altres països.

Aquesta tendència ja la va denunciar el president de l'Associació d'Empreses Exportadores (Amec), Llucià Casellas al març, quan va admetre que hi havia algunes reticències per comprar a empreses espanyoles de tots els sectors per la mala imatge del país. En aquell moment, Casellas ja va advertir que les administracions havien de realitzar una tasca rellevant per recuperar la confiança. Tot i això, l'elevada competitivitat dels productes espanyols a l'exterior manté la confiança de les exportacions com a motor per sortir de la crisi.

Més continguts de