Publicitat
Publicitat

INDÚSTRIA

Piaggio pacta les indemnitzacions dels treballadors i no concreta quan s'endurà la producció

Derbi aplana el camí per marxar

Derbi va pactar ahir amb els treballadors les indemnitzacions per marxar de Martorelles. El grup Piaggio va ajornar el tancament almenys fins a finals d'any i segueix negociant amb un inversor.

El debat per la continuïtat de la fàbrica de motocicletes a Martorelles continua obert, tot i que Derbi està decidida a marxar i endur-se la producció. Després de l'acord d'ahir amb la plantilla, però, s'ha compromès a no fer efectius aquests plans almenys fins a finals d'any. Mentrestant, però, s'assegura la pau social amb l'acord sobre les indemnitzacions que rebran els 150 treballadors tant si la fàbrica acaba tancant com si fructifiquen les negociacions amb un possible inversor.

D'acord amb el que es va signar ahir al departament d'Empresa i Ocupació, la plantilla rebrà 45 dies de sou per any treballat amb un màxim de 42 mensualitats en cas de tancament de les instal·lacions a finals del 2012. Els que es recol·loquin en una nova activitat industrial, si s'aconsegueix tancar un acord, rebran 40 dies per any amb el mateix topall. Per als que tenen més de 55 anys, l'acord garanteix un pla de prejubilacions.

La negociació entre l'empresa i el comitè, amb la mediació dels responsables d'Indústria de la Generalitat, ha acabat en un nou ajornament dels plans de tancament de Piaggio, que s'havia donat de màxim fins a finals de juliol per buscar una sortida viable per a Martorelles o marxar. Les negociacions amb els suïssos Giba, que busquen invertir en una planta de vehicles lleugers elèctrics continuen obertes.

Un nou ERO temporal

Els treballadors van aprovar ahir per àmplia majoria els termes de l'acord i van tornar a la feina després de 42 dies de vaga. El president del comitè, Diego Moriña, va explicar que el futur més immediat passarà per recuperar només una part del que s'ha deixat de produir per la vaga. Segons els sindicats, això equival a produir unes 4.000 motos com a màxim. La resta del segon semestre se salvarà amb un ERO temporal que afectarà tota la plantilla, que ja l'ha acceptat. Com que la intenció era tancar el 31 de juliol, Piaggio no va assignar producció a la planta catalana més enllà d'aquesta data. L'empresa ja va aplicar un expedient de suspensió temporal de contractes a finals del 2011, quan va fer públics els plans per tancar.

La direcció també es planteja obrir properament un pla de baixes incentivades i voluntàries per aprimar plantilla, va explicar Moriña en declaracions a l'ARA. El president del comitè va valorar en positiu que l'acord amb Derbi garanteix que qui marxi ho farà amb unes condicions millors que les que preveu la nova reforma laboral espanyola, que va quedar ahir aprovada definitivament al Congrés.

Malgrat tot, va afegir el president del comitè, la part amarga que queda a la plantilla és no haver pogut fer que l'empresa es replantegés el seu futur a Catalunya. La multinacional italiana segueix apostant per endur-se la producció de motos cap a Itàlia. Quedar-se a Catalunya era una possibilitat a finals de l'any passat a canvi de sis milions que van demanar a la Generalitat i que els van negar. Des del departament d'Empresa i Ocupació confien que el nou ajornament del tancament serveixi per guanyar temps i lligar del tot el futur de Martorelles a mans d'un inversor.

Més continguts de