FINANCES
Economia 05/07/2015

Dos terços dels financers no saben què són les ‘fintech’

Les noves eines de pagament són les que tenen més èxit

Xavier Grau
2 min
Les noves aplicacions busquen nínxols com les divises, els pagaments i la moneda virtual.

BarcelonaLes plataformes tecnològiques per fer la vida més fàcil als directius financers estan de moda. Kantox, Finanzarel i Arboribus són només algunes d’aquestes aplicacions que no han deixat indiferent la banca. Fins i tot algunes de les grans entitats les veuen com un perill, perquè els estan robant alguns nínxols de mercat. Són aplicacions especialitzades que permeten, per exemple, obtenir canvi de divises al moment i sense intermediaris, buscar finançament per a determinats projectes amb crowfunding o crowlending, obtenir bitcoins (una moneda virtual) i altres funcions financeres.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però la banca tradicional no és l’únic enemic d’aquestes aplicacions. N’hi ha un altre: el desconeixement. Un estudi fet per l’empresa catalana Captio i l’Associació Espanyola de Financers d’Empresa (ASSET) indica que un 66,7% dels professionals del sector no saben el que són les fintech. Això és una mica enganyós, perquè, tot i no saber el que són, n’hi ha alguns que les fan servir en la seva feina. “El desconeixement del terme no vol dir desconeixement del concepte”, indica l’estudi, que remarca que el 46,2% dels professionals del sector utilitzen algun tipus de software o producte fintech en la seva feina habitual.

La meitat dels que no fan servir aquest tipus d’eina, indica l’estudi, argumenten que no saben com pot ajudar una fintech el negoci de la seva empresa. I més d’un terç asseguren que no troben ofertes que s’adaptin a les seves necessitats. Els autènticament militants contra aquestes eines són només un 4%, que consideren que invertir en l’ús de les noves plataformes és una despesa innecessària.

Productes

Els productes fintech que tenen més èxit entre els directius financers, força per sobre dels altres, són els que fan referència als pagaments i les transferències. Tres quartes parts dels que inverteixen en fintech ho fan en aquests productes. També tenen bastant èxit els productes relacionats amb la gestió automatitzada de processos i la banca mòbil.

Entre els motius que porten un directiu financer a invertir en fintech destaquen l’estalvi de temps (50,9%) i la immediatesa (41,7%). L’estalvi econòmic que pot aportar a l’empresa una fintech és prioritari per a un 30%, tot i que té més pes entre els directius de les petites i mitjanes empreses (39%) que entre els de les grans corporacions (19%).

De fet, el 23% dels directius financers pensen augmentar el pressupost dedicat a aquestes aplicacions. Un 40% diuen que ho faran perquè els aporten solucions més adaptades i concretes, encara que siguin més cares que les que feien servir. Però un 36% pensen augmentar la inversió perquè el retorn econòmic el veuen elevat, ja sigui en estalvi directe o indirecte.

stats