AUTOMOCIÓ
Economia 02/08/2012

Espanya viu el pitjor juliol de venda de cotxes

Fabricants i venedors de cotxes es preparen per a un nou mínim de matriculacions a Espanya aquest 2012: menys de 700.000 cotxes. Les vendes van caure un 17% en el pitjor juliol de la història.

Elena Freixa
3 min
Un grup de cotxes Seat al Port de Barcelona a punt per ser carregats en un vaixell rumb als mercats exteriors.

BARCELONA.La falta de confiança, l'increment de l'atur i la caiguda del poder adquisitiu dels ciutadans van enfonsar les vendes de turismes al juliol a Espanya i dibuixen un escenari molt incert pel que fa la recuperació del consum a mitjà termini. Es van matricular 66.322 cotxes, un 17,2% menys que al juny. La dada és prou feble per tancar el pitjor mes de juliol que recullen els registres de les patronals espanyoles de fabricants de cotxes, Anfac, i de venedors, Ganvam.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Totes dues organitzacions van tornar a revisar a la baixa les previsions de vendes que esperaven per a aquest any i van augurar que es quedaran per sota de les 700.000 unitats. Això no és ni la meitat del que es venia a Espanya fa cinc anys, ja que el 2007 les matriculacions de turismes nous van arribar als 1,6 milions. Si al gener les patronals del sector es resignaven a repetir els 800.000 cotxes venuts el 2011, en només mig any ja han previst 100.000 vendes menys.

A Catalunya el mercat va resistir una mica més, tot i que va caure un 9,7% l'últim mes. Es van matricular 11.204 cotxes al juliol i aquest any, amb 67.700 turismes matriculats, la davallada acumulada és del 6,2%. A tot l'Estat des del gener s'han venut un 9,5% de cotxes menys que l'any passat, un total de 471.393 unitats.

L'increment de l'IVA previst a partir de l'1 de setembre no ha servit, com va passar el 2010, per provocar un efecte anticipador en les vendes. "El mercat està tan deprimit que ni s'ha notat l'efecte ni esperem que es noti a l'agost, un mes que normalment és fluix en vendes", va dir ahir la responsable econòmica d'Anfac, Aránzazu Mur. Segons la patronal de venedors, Ganvam, apujar l'IVA del 18% al 21% encarirà el cotxe uns 650 euros i "impactarà psicològicament" en els consumidors.

Els particulars són, a més a més, els que més noten la crisi. Representen quatre de cada deu vendes i fa dos anys que estan en retrocés. Les vendes a particulars a Espanya cauen des que es van acabar les ajudes directes a la compra que va posar en marxa el govern socialista de José Luis Rodríguez Zapatero el 2009.

L'actual ministre d'Indústria del PP, José Manuel Soria, va recalcar ahir que no hi ha recursos a les arques públiques per engegar un pla d'incentius per al sector de l'automòbil. "Tot i que no sóc partidari d'aquests plans, reconec que quan s'han fet han tingut impactes favorables", va afegir Soria.

Els cotxes més vells d'Europa

Amb les xifres a la mà, Espanya s'encamina cap a un rècord d'envelliment del seu parc de vehicles, que ja és, amb Grècia, el més vell d'Europa. El 43% dels vehicles que circulen per les carreteres tenen més de 10 anys i la mitjana d'antiguitat supera els 12 anys, segons les dades d'un estudi encarregat per l'associació de concessionaris Faconauto. A aquest ritme, el 2012 es tancarà amb gairebé un terç de tot el parc amb més de 13 anys a l'esquena, un problema que té moltes lectures, ja que no només vol dir menys vendes, sinó també més costos ambientals -els cotxes vells contaminen més- i de seguretat.

I en el cas de la indústria també és un problema, tot i que es tracta d'un sector exportador per excel·lència. Espanya és el segon fabricant de cotxes d'Europa, un mercat que està estancat, amb excepcions puntuals, com Alemanya. Grans grups fabricants com Peugeot ja han anunciat mesures doloroses, com el tancament de fàbriques a França. Revifar el mercat a Espanya, defensen des d'Anfac, és la millor garantia per a les inversions previstes a les seves fàbriques.

stats