ENTREVISTA
Economia 06/07/2015

Francesc Bert: “La força de la marca Barcelona en tecnologia ha d’arribar a tot Catalunya”

Júlia Manresa
3 min
Francesc Bert: “La força de la marca Barcelona en tecnologia ha d’arribar a tot Catalunya”

BarcelonaPart de l’entrevista tindrà lloc per videoconferència, precisament un dels dispositius que desenvolupa Cisco, la multinacional de les telecomunicacions. Francesc Bert és enginyer i responsable d’aquesta companyia a Catalunya. Cisco va començar fabricant routers l’any 1984 i ara és un dels principals proveïdors del món d’aparells per a la connectivitat, des de centraletes telefòniques de les oficines fins a sistemes de videotrucades.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per què Cisco té un responsable únicament dedicat a Catalunya?

Quan l’empresa va aterrar a Espanya ja ho va fer simultàniament a Barcelona i Madrid. Cisco entén que l’aproximació empresarial a Catalunya és molt diferent de la de la resta de l’Estat. Hi ha un tarannà professional que enfoca de manera diferent el món dels negocis i la multinacional ho ha entès molt bé.

¿Barcelona destaca en el sector de les telecomunicacions?

Cisco va apostar moltíssim per Barcelona, ja des del principi però encara amb més força en els últims anys. La capital catalana és un referent mundial en smart cities i, per això, l’any que ve inaugurem al 22@ el nostre centre mundial d’innovació en smart cities, en el qual s’han invertit 30 milions de dòlars.

¿Preocupa que la capital perdi pistonada en aquest sector amb el nou Ajuntament?

En cap cas. El projecte del centre d’innovació ja el vam començar a preparar amb l’alcalde Clos, després amb Hereu i finalment amb Trias, i no hi ha hagut mai cap problema. És evident que ser pionera en el sector tecnològic és molt positiu per a la ciutat i no crec que això es vulgui perdre des de les institucions.

Què li falta a Catalunya per aconseguir anar encara més enllà?

La marca Barcelona és extraordinàriament potent fora d’Espanya, però s’ha de fer créixer. Hem de passar del milió i mig de ciutadans de la capital als set milions de Catalunya. Necessitem més gent. I no només això, també necessitem que les persones que ocupen càrrecs de responsabilitat, tant en empreses privades com en les institucions públiques, es familiaritzin més amb la tecnologia, però és una qüestió que va lligada amb la formació. Cisco té més de 75.000 treballadors arreu del món, un terç dels quals són enginyers. A Catalunya, en canvi, ens costa tenir accés als millors universitaris. Hi ha una preferència per quedar-se en el món de la investigació i la recerca pública, i no s’estableixen sinergies entre universitats i empreses privades.

En què investiga ara mateix Cisco?

La primera línia és l’internet de les coses, que multiplicarà reptes i oportunitats. Ara mateix, només l’1% dels dispositius del món estan connectats. S’estima que són uns 16.000 milions de coses les que estan connectades a la xarxa. De cara al 2020 n’hi haurà 50.000 milions. Això vol dir moltíssima més informació de la que tenim ara i molt més dispersa. De fet, es calcula que el 37% de totes les dades que tenim ja no estan centralitzades. N’hi ha una mica a Facebook, una mica a Amazon, una altra part a Instagram...

Quines perspectives obre això per al món de l’empresa?

Això té dos vessants clars en el món dels negocis. D’una banda, Cisco vol oferir la infraestructura i la tecnologia necessàries per poder gestionar tota aquesta informació. Les empreses volen poder prendre decisions de futur utilitzant totes aquestes dades i fer previsions a temps real, i per a això cal emmagatzemar-les, processar-les i entendre-les. De l’altra, també cal abordar i solucionar els conflictes de seguretat i de privacitat que tot això genera.

Quina importància té la seguretat en el model de negoci de Cisco?

Cada vegada més. En els últims anys és un segment del negoci que ha crescut brutalment. Abans només es treballava per evitar que usuaris no desitjables accedissin a determinada informació, a més dels antivirus. Aquests dos conceptes es mantenen actualment, però s’hi afegeixen qüestions de privacitat, venda i compra d’informació no autoritzada i atacs de terrorisme cibernètic. En aquest sentit treballem tant amb empreses privades com amb bancs i administracions públiques de tot el món per garantir al màxim la seguretat de totes aquestes dades.

Un altre repte és la competència creixent en el sector tecnològic.

Cisco té un negoci molt transversal, que ha crescut i s’ha diversificat des de fa 30 anys, però és cert que s’està produint un procés clar entre els actors empresarials del sector de la tecnologia i les telecomunicacions i és que s’estan radicalitzant : cada vegada som menys i més grans. En el cas de Cisco, ha crescut al llarg del temps perquè ha adquirit 170 empreses per entrar a nous sectors i nous mercats.

stats