MOTOCICLETES
Economia 07/06/2012

Gas Gas i Ossa s'alien per crear un gran grup català de fabricants de motos de trial

Els fabricants de motos Gas Gas i Ossa aniran de bracet per créixer i convertir-se en grup de referència en el sector del trial i l'enduro. Les dues empreses esperen una cooperació creixent els pròxims anys.

Elena Freixa
2 min
DOS FABRICANTS GIRONINS APARQUEN DIFERÈNCIES PER SER FORTS AL MÓN
 A la planta d'Ossa, a Figueres, una trentena de treballadors dissenyen i munten els dos models de la marca, una moto alpina i una de trial, mentre Gas Gas té a Salt la seva fàbrica, on treballen un centenar de persones i es fabriquen 7.500 unitats a l'any, sobretot en els segments d'enduro i trial.

BARCELONA.Enmig del replegament de les grans multinacionals del sector de la motocicleta a Catalunya, la indústria local ha decidit jugar fort allà on sempre ha sigut capdavantera, el segment de la moto de muntanya, tant de trial com d'enduro. L'aliança de Gas Gas (la marca més gran en volums) i d'Ossa és el primer pas d'un projecte que té tot el sentit, van defensar ahir les dues empreses. L'objectiu és engegar una "col·laboració d'igual a igual", van explicar fonts de Gas Gas, que van dir que el preacord inicial que firmaran aviat no inclou la fusió ni l'absorció d'Ossa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Ossa passava per un moment complicat els últims mesos i buscava finançament per seguir desplegant el seu pla estratègic (nous models i increments de producció). L'acord amb Gas Gas els garanteix capacitat de fabricació a les instal·lacions de Salt i una xarxa de distribució molt més extensa. Gas Gas va insistir que no es tracta de "salvar ningú", sinó de buscar un projecte en què tothom hi surt guanyat. Ells són líders mundials en el segment del trial, mentre que Ossa es dedica també a d'altres com l'enduro i té tecnologia que podrà beneficiar els dos fabricants.

El que es dibuixa és un grup en què les dues marques sumaran una capacitat inicial de producció de més de 10.000 unitats anuals. Segons va explicar a l'ARA el director d'Ossa, Joan Gurt, a mitjà termini els números es podrien doblar.

La cooperació, de fet, ja funciona quan es tracta de fer compres conjuntes de peces a proveïdors i podria continuar amb el desenvolupament conjunt d'algun model, va explicar ahir a l'ARA el director d'Ossa, Joan Gurt. L'empresa està en vies de desenvolupar la seva tercera moto, una d'enduro, gràcies al crèdit que va rebre fa uns mesos de la Generalitat. El departament d'Empresa i Ocupació ha seguit les converses, ja que la cooperació entre fabricants era un dels eixos que preveia el pla català per salvar el sector i fer-lo viable davant gegants com els austríacs KTM.

El Silicon Valley de la moto

L'aliança de totes dues marques dóna una certa tranquil·litat a tot el teixit industrial, proveïdors inclosos, i obre oportunitats per créixer. "Volem ser el Silicon Valley de la moto tot terreny", explicaven ahir des de Gas Gas, i van assegurar que uns fabricants forts atrauran iniciatives en el camp del disseny, de la recerca i propiciaran projectes en tot el sector. De fet, totes dues empreses i la també gironina Rieju ja treballen a desenvolupar junts un motor de quatre temps i així no haver de recórrer a la importació.

Gas Gas és en mans de Vector Capital, una societat de capital risc de Caixa Penedès. Va rebre tres milions del Govern per desenvolupar nous models tant de trial com d'enduro. Fabrica unes 7.500 unitats a l'any a Salt i el 80% les exporta. Factura uns 40 milions. Ossa, en canvi, va ressorgir el 2008 de mans d'uns emprenedors de Figueres, que van rescatar la marca desapareguda feia 20 anys. Ja tenen dues motocicletes al mercat i l'any passat van produir més de 1.500 unitats.

stats