Publicitat
Publicitat

La Generalitat i l'Estat xoquen pel model de peatges

El conseller Rull defensa implantar una tarifa plana per circular tot l'any, però el ministre De la Serna afirma que aquest model seria "una gran discriminació"

El debat sobre la implantació d'un nou model de gestió de les autopistes catalanes enfronta, una vegada més, la Generalitat i el govern espanyol. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha defensat aquest dilluns un model de vinyeta, una mena de tarifa plana per poder circular durant un període determinat. Aquest sistema substituiria el model actual de peatges amb barrera, que despareixerien el 2019.

Josep Rull aposta pel pagament de les autopistes amb un cànon

Però el titular de Foment, Íñigo de la Serna, s'oposa a aquest nou model de pagament. "Suposaria una clara discriminació d'uns espanyols enfront als altres pel fet de viure en un territori diferent", ha comentat aquest dilluns a Torrefarera, al Segrià. El ministre ha reconegut que la Generalitat té competències per aplicar la vinyeta en les carreteres que gestiona, però ha advertit que les decisions que prengui Foment respecte la xarxa de carreteres de l'Estat serà "una decisió similar pel conjunt del territori espanyol", segons ha recollit l'agència ACN.

Com que aproximadament la meitat de les carreteres catalanes són concessió de la Generalitat i l’altra meitat pertany a l’Estat, un model com el que defensa Rull l’haurien de pactar les dues administracions, però l’Estat no ho veu amb bons ulls. De fet, Rajoy s’inclina perquè les carreteres es paguin amb els pressupostos públics, i no segons l’ús que se’n faci (és a dir, amb peatges o vinyetes), com va deixar clar divendres passat.

Tot i que no ha tancat la porta a asseure's i parlar amb el Govern per aplicar un model conjunt, De la Serna ha proposat un sistema diferent. En cas que s'apliqués una vinyeta, caldria fixar el preu  "per distància i no per temps, en millor aplicació de qui mes contamina", ha dit el ministre. A Rull també li sembla bé aquest model, però considera que "el sistema de control de pagar per distància és molt més car", i prefereix implantar la vinyeta per temps i, més endavant, valorar si la tecnologia i el pressupost permeten aquest canvi.

"Alliberar 300 milions anuals"

La intenció de l’executiu català és treure les barreres de peatge a partir del gener de 2019, excepte en vies on fan una funció reguladora del trànsit, com els túnels de Vallvidrera. Rull ha presentat el model de vinyeta i ha assegurat que, amb aquest nou sistema, s'alliberaran més de 300 milions d'euros anuals que s'invertiran en diferents mesures. Actualment, la Generalitat destina uns 200 milions a pagar peatges a l'ombra, uns 70 milions a manteniment de carreteres i vora 45 a bonificacions de peatges. Aquestes partides estan inclosos als pressupostos, i amb el nou model, podrien anar destinats a "la millora del transport públic, la modernització de la xarxa viària i la renovació del parc de vehicles", apunten des de la Generalitat.

La proposta des de l'executiu català consisteix en un model de vinyeta per temps. El Govern treballa amb una tarifa que es mou dels 40 als 110 euros anuals. Aquests són els preus que s'apliquen als diferents països europeus que ja tenen aquest model. En total són vuit que l'apliquen a vehicles lleugers: Àustria, Suïssa, Eslovàquia, la República Txeca, Eslovènia, Hongria, Romania i Bulgària. Alemanya no l'aplica però ja va donar llum verda al projecte.

40 a 110  euros

Forquilla de preus per vehicle que proposa la Generalitat

Els vehicles pesants pagaran una tarifa superior, mentre que el Govern ha proposat una bonificació pels vehicles poc contaminants o els usuaris que utilitzin poc el cotxe. "Els vehicles elèctrics i els que fan molt pocs quilòmetres l'any tindran una bonificació del 100%", ha explicat Rull. Ara bé, "encara falta definir quant son pocs quilòmetres", ha afegit el conseller. Finalment, aquells vehicles que vinguin de l'estranger també hauran de pagar per circular a les vies d'altes prestacions de Catalunya. "Volem carregar una part del manteniment a la gent que ve de fora", ha reconegut Rull.

Un estudi que ha presentat la Conselleria de Territori i Sostenibilitat assegura que, a més de la reducció de la congestió a les vies i la retallada en les emissions, es generaria un estalvi de més de 160 milions d'euros anuals al conjunt del sistema de mobilitat.

Sis de cada deu quilòmetres catalans són de peatge

A Catalunya hi ha 1.719 quilòmetres de vies d'altes prestacions, dels quals 676 (39%) són de peatge explícit, 346 (20%) són de peatge a l'ombra i 697 (41%) són de vies no concessionades. Del total de la xarxa, el 46% pertany a la Generalitat mentre que el 54% restant és propietat de l'Estat. Segons dades de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, Catalunya té només el 7% de les autovies estatals lliures de peatge.

Més continguts de