Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Economia espera tenir un gestor per als seus peatges a finals d'any

La Generalitat avança en el procés de privatització de Tabasa i Cadí

El consell executiu ha deixat sense efecte l'encàrrec de gestió de la Generalitat a Tabasa, pas previ a la privatització dels túnels de Vallvidrera i el túnel del Cadí. El nou gestor podria pagar 300 milions.

La conselleria d'Economia avança en la privatització dels peatges de la Generalitat. El consell executiu va aprovar ahir el decret que deixa sense efecte l'encàrrec de gestió de l'executiu català a l'empresa pública Tabasa, pas previ a la privatització dels túnels de Vallvidrera i el túnel del Cadí.

Tabasa és la concessionària dels túnels de Vallvidrera, la via de peatge que connecta Barcelona amb el Vallès Occidental. Des de l'arribada de CiU al govern, el novembre del 2010, la privatització de Tabasa ha estat sobre la taula com una de les fórmules per obtenir ingressos urgents en època de crisi econòmica. Es tracta d'una empresa pública que el 2010 (últim exercici amb dades disponibles) va facturar 40,3 milions d'euros i va tancar el seu dotzè exercici consecutiu en beneficis, amb uns guanys de 8,29 milions d'euros.

Per maximitzar els ingressos de l'operació, el Govern -la conselleria d'Economia va arrabassar a Territori i Sostenibilitat el lideratge en l'operació des d'un primer moment- va plantejar la fusió de Tabasa i Túnel del Cadí, l'altra concessionària de la Generalitat. Per dur a terme la fusió la Generalitat va haver de comprar les accions dels socis privats de Cadí, com el 37% que estava en mans d'Abertis.

Inicialment el Govern es plantejava una venda directa de la societat fusionada, però ha replantejat l'operació. En comptes de vendre la companyia, adjudicarà la concessió dels peatges durant 25 anys, conservant-ne la titularitat. Els ingressos podrien rondar els 300 milions d'euros.

Aquesta injecció de recursos anirà a parar directament al capítol de reducció de dèficit, tal com detalla el Govern en el pla econòmic-financer (PEF) que va remetre al ministeri d'Hisenda el mes passat. La venda directa no hauria permès comptabilitzar els ingressos d'aquesta manera, una de les necessitats més imperioses del Govern en aquests moments.

El Govern publicarà les bases del concurs el 20 de juny i espera adjudicar el contracte abans de finals d'any. Abertis és l'únic grup que ha manifestat públicament la seva intenció d'estudiar el concurs de Tabasa i Cadí. La principal incògnita a resoldre és saber què passarà amb els encàrrecs d'obra que el tripartit va fer a Tabasa, com el carril per a vehicles d'alta ocupació (VAO) i autobusos ràpids a l'autopista C-58 o la remodelació de l'estació de Ferrocarrils a Gràcia.

El Govern espera ingressar 1.171 milions d'euros amb la privatització d'actius durant aquest any, segons el PEF. A més de la concessió dels túnels de Vallvidrera i del túnel del Cadí, la Generalitat espera materialitzar la venda d'edificis i la concessió del servei d'Aigües Ter Llobregat (ATLL).

Més continguts de