Economia 18/02/2015

El Govern cedeix terrenys a l'Estat per desencallar els accessos ferroviaris al port de Barcelona

El conseller Santi Vila diu que les obres aniran a càrrec dels pressupostos de l'Estat

Ara
2 min
Sixte Cambra, president del Port de Barcelona, en una imatge d'arxiu./ACN

BarcelonaEl Govern ha cedit a l'Estat la titularitat dels terrenys per on passen les vies de Ferrocarrils de la Generalitat per desencallar el projecte d'accessos ferroviaris al port de Barcelona, segons ha revelat aquest dimecres el president de l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) Sixte Cambra. "És una cessió sense compensació", ha indicat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El dimarts a la tarda hi va haver una reunió a Madrid, presidida pel secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, en la que van participar representants de la Generalitat i del port de Barcelona. La reunió va permetre desencallar els accessos ferroviaris al port, una obra reivindicada insistentment pel Govern, però a la que el Ministeri de Foment havia anat donant llargues per "problemes jurídics".

Segons ha explicat Cambra, aquest problemes eren perquè Adif, que ha de fer l'obra, no pot crear infraestructura en terrenys que no siguin de domini de l'Estat. La solució va ser que el Govern cedeixi la titularitat dels terrenys de Ferrocarrils de la Generalitat, el que permetrà licitar l'obra en el primer semestre d'aquest any.

"El Ministeri considera que els problemes jurídic-tècnics s'han resolt perquè la Generalitat ha acceptat la cessió de la titularitat dels terrenys", ha indicat Cambra. "Ara només falta signar el conveni", a indicat.

Sixte Cambra ha explicat que la part de les obres que transcorren fora dels terrenys portuaris suposaran una inversió de 108 milions d'euros, dels que 50 els aportarà el port i la resta Adif. A més, s'han de sumar les obres dins dels terrenys portuaris, per uns altres 30 milions, que ja s'han començat a fer dins del moll Prat, i que culminaran amb la terminal ferroviària que podria licitar-se en dos o tres mesos.

Respecte a la polèmica aportació obligada de la meitat dels guanys a un fons d'accessibilitat comú de tots els ports, Cambra ha indicat que el projecte de reglament preveu que no s'hagin de fer aportacions si es fan obres d'accés fora del domini portuari, que és el que passarà amb els accessos ferroviaris al port de Barcelona, amb el que al menys els propers anys quedarà lliurat de aportar aquests diners.

D'altra banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat aquest dimecres des del Parlament que les obres per la construcció dels accessos ferroviaris del port de Barcelona seran finançades pels pressupostos de l'Estat. "Una excel·lent notícia", ha destacat el conseller. La licitació dels accessos ferroviaris es farà el segon trimestre d'enguany, fet que Vila creu que garantirà que les obres comencin aquest mateix 2015. L'acord entre el Ministeri de Foment i la Generalitat també preveu que a l'abril comencin les obres del tren llançadora entre l'Aeroport del Prat i el centre de Barcelona.

stats