EMPRESA
Economia 16/06/2015

El Govern obre a l’Iran una oficina comercial i ara estudia anar a Cuba

Una de cada cinc empreses catalanes que exporten té almenys una filial a l’exterior

Elena Freixa
3 min
La Generalitat segueix el procés de canvi polític i econòmic a Cuba per decidir si obre una oficina d’Acció a l’Havana l’any vinent.

BarcelonaLa xarxa d’oficines comercials de la Generalitat creixerà amb l’aterratge a l’Iran i Sèrbia l’any que ve. A les noves instal·lacions a Teheran i Belgrad s’hi sumarà també una oficina a Lima i l’ampliació dels efectius a San Francisco per reforçar els serveis de l’oficina que Catalunya ja té a Silicon Valley. A més, el 2016 també podria ser l’any per implantar-se a Cuba, un mercat que el Govern segueix “amb molt d’interès” però sobre el qual encara no hi ha un calendari tancat per obrir-hi oficina. “L’estem estudiant i tot dependrà de com evolucioni el procés de canvi polític i econòmic”, va dir ahir el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest any s’han obert oficines comercials a Panamà i també a Tel Aviv i a Accra, la capital de Ghana. En aquests dos últims casos, però, ja s’havia sondejat prèviament el mercat a través d’enviats especials que la Generalitat anomena “antenes comercials” i que sovint són un pas previ a l’obertura de l’oficina estable. És el cas, per exemple, de Boston, on aquest any està previst que comenci a treballar un d’aquests comercials de cara a la futura implantació. De cara al 2016, les noves antenes comercials exploraran Nairobi, el Senegal, Ruanda i el Kazakhstan, segons el Govern.

L’estratègia de punts d’atenció comercial a l’exterior que orienten i donen serveis a les empreses catalanes continuarà malgrat les traves que hi posa el govern espanyol, va dir Puig. Ara mateix l’agència de promoció exterior ACCIÓ té una xarxa de 35 oficines. El conseller va defensar que es tracta d’una aposta “a llarg termini” per garantir el creixement de l’economia catalana en un mercat cada cop més global.

Més atenció a l’exportació

El cens d’empreses exportadores a Catalunya va créixer un 21% en el període 2011-2014 i ja voreja les 16.000 companyies, segons la Generalitat. Puig va destacar la contribució recent dels mercats asiàtics, on les vendes els últims quatre anys han crescut un 57%, i també l’augment del que encara és la primera destinació de les vendes catalanes, el continent europeu. “En un context encara amb moltes incerteses a Europa, les exportacions catalanes aconsegueixen créixer”, va dir Puig, tot i que el ritme de creixement s’ha afluixat en l’últim any.

De cada cinc empreses que exporten de manera regular, una ja està implantada al país en qüestió en forma de filial, segons l’estadística presentada ahir pel Govern. Això suposa que hi ha 8.300 filials d’empreses catalanes repartides per 131 països, i que pertanyen a 3.150 empreses. Portugal, França, Mèxic, els Estats Units i el Brasil són les principals ubicacions.

Les vendes de Catalunya a l’estranger van superar per primer cop la xifra rècord dels 60.000 milions d’euros l’any passat. Però també va créixer el negoci entre les empreses catalanes i les diferents comunitats autònomes d’Espanya, amb unes vendes de 42.000 milions. Sumades totes les transaccions fora de Catalunya -a la resta de l’Estat i en altres països-, les vendes van representar un valor equivalent a la meitat del PIB català (més de 100.000 milions en total). Aquesta dada, segons Puig, col·loca Catalunya en la desena posició del rànquing europeu d’exportacions en relació al PIB, per davant de països com Dinamarca o Finlàndia. Si es calcula l’exportació per càpita, Catalunya estaria per davant de França o Alemanya, va afegir el conseller.

La creixent implantació de filials a l’exterior demostra, segons el Govern, que Catalunya ha entrat en una “segona fase” de la internacionalització. Aquesta maduresa també va fer que el 2014 creixés el nombre de companyies que van obrir una planta de producció a fora.

stats