Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

La Generalitat s'endeutarà més per poder atorgar la concessió

El Govern subhasta els peatges de Vallvidrera i el Cadí per 430 milions

La Generalitat treu a concurs la gestió del túnel del Cadí i de Tabasa per 430 milions, que aniran destinats a retallar dèficit. A canvi, el Govern assumirà el deute que arrosseguen les companyies.

La Generalitat avança en el seu pla per retallar dèficit a través de les privatitzacions abans d'acabar l'any. Per això ahir va fer públiques les condicions amb què treu a concurs la gestió dels peatges dels túnels de Vallvidrera (Tabasa) i el del Cadí. El Govern preveu ingressar per aquest concepte 430 milions d'euros, que aniran directament a eixugar el dèficit, però a canvi haurà d'assumir com a propi el deute que arrosseguen aquestes dues companyies, que és de gairebé 160 milions d'euros.

Això ha obligat l'executiu a aprovar un decret llei que l'autoritzi a incrementar el deute i que inclou també el que generarà la privatització d'Aigües Ter-Llobregat, de 704 milions. Aquest deute es generarà perquè el Govern va decidir treure a concurs només la concessió dels peatges en comptes de la companyia. D'aquesta manera ofereix un paquet molt més atractiu a les empreses que hi puguin estar interessades, ja que s'enduen una activitat que genera beneficis -11,5 milions en el cas de Tabasa i 1,9 per al Cadí, el 2011-, sense haver de carregar amb la motxilla del deute, que seguirà pesant a l'esquena de l'executiu.

La concessió serà per 25 anys i ha de quedar resolta abans del desembre, segons el plec de condicions particulars, per poder fer constar l'ingrés en la reducció del dèficit del 2012. A més, en comptes de pagar-ho a terminis, l'empresa que se l'endugui -de moment Abertis ha expressat el seu interès- haurà d'abonar la totalitat del preu del contracte en el moment que se li atorgui, una condició que dóna mostres de la urgència d'ingressos del Govern.

Més deute per pagar obres

Un altre dels motius pels quals l'executiu va aprovar ahir el decret que incrementava el límit d'endeutament és per fer front al pagament de les 24 obres que finança amb el mètode alemany -les que es paguen a terminis durant cinc anys-, amb una factura total de 688 milions. El Govern va acordar al maig amb les entitats financeres i els constructors un aplanament d'aquests pagaments, però això n'incrementa el cost. Per fer front a aquesta operació la Generalitat ha aprovat un increment del deute de 331,8 milions. Algunes de les obres que es financen amb aquest procediment són l'ampliació de FGC a Terrassa i Sabadell i obres del metro de Barcelona.

La privatització de Tabasa i el Cadí no arriba en el millor moment per a les companyies. Tot i els beneficis que obtenen, la crisi ha reduït el trànsit de les dues autopistes. Mentre que el 2010 hi passaven 39.700 vehicles al dia, el 2011 n'hi van passar 37.700. L'executiu, però, vol resoldre ràpidament el concurs. Per això les societats interessades hauran de presentar les seves ofertes abans del 23 d'agost, amb una garantia provisional de 4,4 milions d'euros.

Més continguts de