Publicitat
Publicitat

INDÚSTRIA

El ministre d'Índústria gal no està d'acord amb els plans de Peugeot de fer fora 8.000 treballadors

L'Elisi es revolta contra els acomiadaments

Els acomiadaments de Peugeot-Citroën han disparat les alarmes a França. Hollande acusa l'empresa de mentir i mostra la seva determinació a bloquejar l'expedient de regulació.

Era una mala notícia esperada que, no obstant, ha aconseguit deixar els francesos en estat de xoc i disparar totes les alarmes a l'interior del govern. El grup PSA Peugeot-Citroën va anunciar dijous la supressió de 8.000 llocs de treball i el tancament definitiu de la fàbrica d'Aulnay (a la perifèria de París), a causa de les pèrdues registrades en els últims exercicis i les males perspectives de futur per a la indústria automobilística. Però el govern francès ha decidit no acceptar amb resignació el pla de reestructuració presentat per la companyia, conscient que podria ser només el primer d'una llarga sèrie, i s'ha mostrat ferm en la voluntat de plantar cara als grans grups que pretenen desprendre's de part de la seva plantilla.

El mateix president François Hollande va decidir ahir sortir del silenci, durant l'entrevista televisiva concedida amb motiu de la festa nacional. "Considero que aquest pla és inacceptable", va dir en diverses ocasions. "És molt fàcil dir que la culpa és del cost del treball. El pla ha de ser renegociat", va insistir Hollande, assumint sense embuts la voluntat de l'estat d'implicar-se en el dossier i d'adoptar una postura intervencionista davant de plans similars. "L'estat no pot quedar-se indiferent. La direcció de Peugeot va negar que reflexionés sobre aquest pla. Considero que hi ha hagut mentides", va justificar.

Cotxes francesos

El president francès va assegurar que el govern "tindrà el seu paper" i intentarà incentivar la compra de vehicles francesos a través d'ajuts públics, que no va especificar. Hollande va assegurar que l'ocupació i el salvament de la indústria són tan importants per al seu govern com la reducció del dèficit i el control del deute públic.

La declaració de guerra del govern francès no té res d'improvisat. Hollande i els seus col·laboradors més pròxims coneixen la delicada situació de la indústria francesa. El president compta amb un aliat entregat, però no necessàriament poderós davant dels conglomerats industrials: el ministre per a la Política Industrial, àrea rebatejada com a Recuperació Productiva a petició del seu titular, Arnaud Montebourg.

El paper de Montebourg

Ex enfant terrible del Partit Socialista, i llargament enemistat amb Hollande (va ser ell qui li va trobar el sobrenom Flanby, fent referència a una coneguda marca de flams), Montebourg va decidir donar suport a Hollande entre les dues voltes de les primàries socialistes. Nomenat al capdavant de l'àrea industrial, el ministre pretén exercir tota la pressió possible sobre el grup PSA, malgrat que l'estat francès no en sigui accionista.

"Existeixen moltes maneres d'influir", assegura Montebourg, que considera que els acomiadaments són desproporcionats respecte a les dificultats del grup. "Penso que existeix un deure de Peugeot cap a la nació francesa", va explicar. L'executiu de François Hollande té la intenció de presentar a finals d'aquest mes un pla de salvament que inclourà possibles represàlies per als grans grups que acomiadin injustificadament.

Més continguts de