COMERÇ
Economia 31/07/2017

Imaginarium, una joguina que quasi es trenca

La companyia aragonesa acumula quatre anys amb pèrdues i un inversor mexicà l’acaba de salvar

Albert Cadanet
3 min
En plena crisi, Imaginarium va ampliar la xarxa de botigues a l’estranger.

BarcelonaEl 2008 va ser un any de celebracions a Imaginarium. La firma de joguines aragonesa havia aconseguit un nou rècord de facturació i va assolir uns beneficis d’1,5 milions d’euros. La companyia va sumar, un any més, un exercici en positiu. I ja n’acumulava catorze. Aquell any va culminar amb la sortida al mercat alternatiu borsari (MAB) amb un preu de 4,5 euros per acció. “Tenim el que volíem: la possibilitat de desenvolupar un pla impressionant per al nostre futur”, va dir en aquell moment Félix Tena, el president. Vuit anys després la situació d’Imaginarium és totalment oposada. Aquesta setmana el preu d’una acció era de 0,22 euros (una reducció equivalent al 95%) i el seu president acaba de tancar un acord amb un grup inversor estranger per evitar-ne la dissolució.

Vendes i beneficis d'Imaginarium

Imaginarium va néixer de la mà del mateix Félix Tena, que va obrir la seva primera botiga a Saragossa el 1992. Un any després ja va començar a expandir-se a ciutats com Madrid i Barcelona, i el 1995 va fer el salt a l’estranger obrint una primera botiga a Portugal. Només sis anys després de la creació, la firma de les dues portes ja disposava de 80 botigues en quatre països. Del 1994 al 2012, Imaginarium va aconseguir guanys en tots els exercicis, i la seva xifra de facturació va passar dels quasi dos milions a més de 80.

Amb l’arribada de la crisi, i lluny d’arronsar-se, el sector de les joguines va experimentar un fort augment de facturació. Segons dades de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), les vendes del sector a Espanya van augmentar un 6% i es van mantenir estables durant tres anys. Ara bé, a partir del 2012 la xifra va caure un 10%. Segons l’expert en el sector de les joguines Miguel Ángel Fernández, “la gent va intentar no prescindir del consum de joguines al principi, però va decaure igualment”. A aquest escenari cal sumar-hi una mala planificació en l’estratègia empresarial. En plena crisi, entre el 2011 i el 2013, la firma aragonesa va optar per una forta expansió en països com Rússia, Bulgària i Polònia. “Ho vam fer malament; pensàvem que la crisi seria curta i no va ser així”, va reconèixer Tena en una entrevista l’any passat a El País.

Els resultats d’Imaginarium contrasten amb altres firmes de la competència. Marques catalanes com Drim i EurekaKids segueixen a l’alça, mentre que la firma de Tena va quedant enrere. “Imaginarium és una empresa que s’ocupa de totes les parts del procés (compra de material, fabricació i venda)”, explica Fernández. “En aquest sector es necessita molta innovació, i és difícil tenir recursos per destinar-los a aquest camp si t’ocupes de tot el cicle”, afegeix.

Una inversió per salvar la firma

Aquest cúmul d’errors ha portat Imaginarium a acumular pèrdues els últims quatre exercicis per valor de 14,5 milions d’euros. A l’última junta general d’accionistes, el primer punt de l’ordre del dia deia això: “Tenint en compte que les pèrdues acumulades han deixat reduït el patrimoni net per sota del capital social, la societat ha d’adoptar les mesures necessàries per restablir el seu equilibri patrimonial o promoure la seva dissolució”.

Després de negociar amb els seus creditors bancaris, Imaginarium va tancar un acord la setmana passada amb un grup inversor mexicà. Tena va assenyalar que l’operació era “transcendent” i que fixava les bases per reestructurar un deute que no parava de créixer. Al sector, però, l’esperança es manté. “Una empresa com Imaginarium no es pot deixar perdre”, reconeix Fernández. Aquest expert considera que en els propers exercicis la firma aragonesa s’haurà d’estrènyer el cinturó per poder tornar a remuntar, “com també va fer Famosa”.

stats