Economia 17/09/2015

Inditex va camí de rècord i manté a ratlla H&M

Dani Sánchez Ugart
2 min
Zara és la marca insígnia d’Inditex, el líder mundial de la moda.

Fa tres anys que Inditex, l’empresa gallega propietària de Zara, és líder mundial de la moda. Va superar el grup suec H&M el 2012. Des d’aleshores, no ha perdut aquesta posició, i no sembla que tingui cap intenció de fer-ho. La companyia presidida per Pablo Isla va sorprendre ahir els analistes amb uns resultats de rècord en el primer semestre, i ho va fer en un moment idoni: anunciant els resultats trimestrals l’endemà que H&M en presentés uns de decebedors per al mes d’agost, quan les vendes van pujar només un 1%, la pitjor dada des del març del 2013, que els suecs van atribuir a l’onada de calor.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Inditex va vendre un 17% més, amb un increment espectacular de la rendibilitat, gràcies a un augment del benefici del 26%. El grup va facturar 9.421 milions i va guanyar 1.166 milions, amb un marge brut del 58% en el seu primer semestre fiscal (que comprèn des de l’1 de febrer fins al 31 de juliol). Això vol dir que el gegant gallec ha guanyat una altra batalla al suec: H&M va reduir el marge brut un 57% en el seu primer semestre (1 de desembre - 31 de maig), des del 58% dels sis mesos anteriors. És a dir, ara Inditex no només ven més i guanya més que H&M, sinó que també treu més profit de cada euro que ven.

Tot i així, totes dues companyies encara són molt a prop en volum de vendes. És així sobretot perquè H&M, que presenta els seus resultats en corones sueques, s’ha vist beneficiada per la debilitat de la seva moneda respecte a la de la majoria dels seus mercats. De fet, mentre que en corones la companyia va augmentar les seves vendes un 23% en el primer trimestre, en moneda local l’increment va ser de només el 12%. La companyia va facturar en aquest temps 86.143 milions de corones, l’equivalent a 9.225 milions d’euros, a només 200 milions de distància d’Inditex, que ven la major part dels seus productes en euros. En el cas de l’amo de Zara, de fet, només 2,5 punts de l’increment de les vendes es deuen als tipus de canvi.

A Inditex el va beneficiar el fet de produir més a la zona euro. Mentre que H&M produeix la pràctica totalitat dels seus productes a l’Àsia i els paga en euros, Inditex produeix al voltant de dos terços de la roba a la zona euro, segons els analistes de Bernstein, i això va reduir l’impacte de la fortalesa de la moneda nord-americana i va afavorir que Inditex guanyés rendibilitat, mentre que H&M en perdia. L’empresa gallega també ha superat H&M en nombre de treballadors, en incorporar-ne 10.000 de nous, fins als 141.000, per sobre dels 132.000 del seu principal rival.

Segueix l’aposta per la Xina

Els resultats que ha presentat aquest dimecres Inditex no inclouen encara l’impacte de la pitjor part de la crisi a la Xina. De fet, les vendes a l’Àsia van continuar guanyant pes dins de la companyia, fins al 25,2%. Però, tot i les turbulències al gegant asiàtic, l’empresa no té previst reduir l’aposta per la Xina, segons va explicar ahir Pablo Isla als analistes. Aquest primer trimestre Inditex ha obert diverses botigues en línia al país que s’afegeixen a les més de 500 botigues físiques que hi tenen.

stats