AEROLÍNIES
Economia 05/07/2016

Javier Sánchez-Prieto: "Hem fallat"

El president de Vueling des del març entona el 'mea culpa' i promet solucions

Júlia Manresa
8 min
Javier Sánchez-Prieto: “Hem fallat”

BarcelonaCues, reclamacions, un expedient del ministeri de Foment i les vacances de milers de passatgers afectades per un caos operatiu que s’ha vist poques vegades a l’aeroport del Prat. Vueling és l’aerolínia responsable d’aquesta situació a Barcelona i ara, setmanes després, Javier Sánchez-Prieto, president de l’aerolínia des del març, entona el mea culpa i promet solucions. Abans de cada disculpa, però, recorda que l’espai aeri europeu viu un rècord de vagues i restriccions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Després del caos d’aquestes últimes setmanes, encara no hi ha hagut balanç. ¿Quants passatgers s’han vist afectats pels retards i cancel·lacions?

Estem treballant amb la Generalitat i el ministeri de Foment perquè evidentment ells volen tenir la seguretat que podem operar i hem de donar-los la seguretat que podem fer-ho amb normalitat. Pel que fa a la xifra de gent afectada, però, tinc només les dades del mes de juny, les del juliol no les sabrem fins que no tanquem el mes. Pel que fa a la puntualitat [ensenya un paper amb una taula amb els percentatges de puntualitat de l’aerolínia els últims mesos], havia sigut molt bona fins al juny, quan es va espatllar. Només havíem tingut un 1% de vols amb retards superiors a tres hores en els mesos anteriors i, al juny, un 3%.

No ha dit el nombre d’afectats al juny.

És el 3% dels passatgers transportats, d’un total de 2,6 milions al mes de juny [78.000 persones]. A tots aquests els he demanat disculpes i no em cansaré de fer-ho, hem de ser capaços d’operar amb normalitat. Vueling ho ha fet en el passat i serà capaç de tornar-ho a fer en un futur.

Quins han sigut els principals errors de Vueling?

El principal error ha sigut infravalorar els factors externs que ens envolten i que ja formen part estructural del mapa. Hi ha hagut 13 vagues de controladors en les últimes 14 setmanes i la regulació de l’espai aeri europeu està sent molt més estricta. L’operativa, per tant, s’ha de dimensionar tenint en compte tots aquests factors.

Però hi ha hagut problemes amb vagues i sense.

Efectivament, perquè hi ha hagut una confluència de factors, quan no hi ha vaga hi ha regulacions de trànsit. Però això és una cosa amb què hem de jugar. Però mentre la situació sigui aquesta, hem de ser capaços de donar resposta i aquí és on, honestament, hem fallat.

¿Una bona operativa no hauria de preveure tots aquests factors?

No voldria que et quedessis amb la impressió que estic atribuint tota aquesta problemàtica a factors externs. Però Vueling va créixer un 8% l’any passat i hem augmentat el nombre d’avions un 10%. Això vol dir que per operar 102 naus, l’any passat teníem quatre avions de reserva i aquest any en tenim cinc; ara hem decidit que donades aquestes circumstàncies n’hem de tenir sis. Aquest és l’error. Hauríem d’haver dimensionat amb sis avions de reserva i ens vam quedar amb cinc.

¿I es van quedar amb cinc avions malgrat els anys d’experiència?

A veure, perquè l’any passat no va ser així i l’anterior tampoc.

L’any passat ja van tenir problemes, també per factors externs, aquell cop per l’incendi a l’aeroport de Roma.

L’any passat hi va haver un problema puntual molt greu que ens va afectar molt. Aquest any el que ha passat és que l’espai aeri ha estat molt més restringit. Si quan es va fer la planificació el nivell de regulacions hagués sigut similar al de l’any anterior, amb cinc avions n’hi hauria hagut prou.

Aleshores, ¿es va confiar en una operativa massa ajustada, malgrat com es preveia la temporada?

De fet, es va planificar per sobre del que augmentava l’activitat. Si pensem que l’activitat ha crescut un 8%, gairebé tots els recursos han augmentat un 10%.

Però això no explica el caos d’aquests últims dies al Prat.

L’explicació és que ens afecten un conjunt de factors. I ens estem movent perquè no ens afectin. El dia que hi hagi una altra vaga a França ens tornarà a afectar. Avui [per ahir] hem cancel·lat 66 vols i tenim una pila de passatgers que haurem de reubicar els pròxims dies. I a més, tenim molts retards perquè pràcticament el 80% dels nostres vols passen per França. Al final és tota l’operativa la que passa per allà.

Costa de creure que tot això no es pogués preveure fa tres mesos.

Preveure els imprevistos és complicat, però era difícil pensar que hi hauria 13 vagues les últimes 14 setmanes.

El sindicat de tripulants STAVLA va explicar a aquest diari que fa tres mesos va fer arribar un correu electrònic a la companyia, concretament a la seva atenció, en el qual alertaven que estaven “al límit” i que hi havia indicis que l’operativa de l’estiu tindria problemes. Per què no se’ls va escoltar?

Rebo molts missatges i la preocupació dels nostres treballadors és normal, la nostra operativa és força... [dubta]. És un desafiament, és molt complexa i entenc que els treballadors sentin aquesta pressió. Qualsevol et pot escriure un mail i expressar aquest sentiment, però m’agradaria dir que la majoria de treballadors de Vueling estan tenint una resposta positiva. Estem treballant amb els pilots del sindicat Sepla i la resta d’associacions de treballadors per buscar solucions. Precisament esperem firmar un acord amb Sepla aquesta mateixa nit [ahir per al lector] per tenir més flexibilitat.

Però ¿per què no es va tenir en compte el seu avís?

No puc… A veure, no hi va haver un advertiment de cap treballador. Hi ha un pla que se sustenta en un conjunt d’indicadors i després, lamentablement, és possible que ens hàgim quedat curts. Però estem treballant tots junts per revertir la situació i normalitzar-la.

Aleshores no va rebre cap correu?

No sóc conscient d’haver rebut cap mail, en rebo molts i procuro contestar-los tots. Però si rebo un correu d’un treballador amb una apreciació particular el que faig és mirar les dades i veure la planificació, i la que teníem va semblar correcta. Lamentablement davant aquestes circumstàncies ens hem vist obligats a pensar que hem de treballar amb més marge perquè veiem que la situació no reverteix. Sense factors externs l’operativa no hauria tingut cap problema.

¿Qui és el responsable d’aquesta mala planificació?

Vueling.

Però ¿el Vueling d’abans o de després que vostè substituís Álex Cruz en el càrrec de president?

Hi ha un tema que cal aclarir. La planificació, que va fer l’equip anterior, estava ben feta però havia d’incorporar més nivell d’incertesa. Això s’ha interpretat com que llanço les culpes als que hi havia abans, però al contrari. L’Álex i l’equip anterior van fer una gestió magnífica.

Aquesta frase pot sonar estranya als milers de passatgers que han patit les conseqüències d’aquesta gestió últimament.

A tots ells l’únic que puc fer és demanar-los disculpes. Però la planificació estava feta preveient un nivell d’incidències que finalment ha sigut més alt. El nostre error ha sigut no ser capaços de donar resposta a aquest nivell d’incidències.

Així doncs, ¿els passatgers que tenen un bitllet comprat per a aquest estiu poden estar tranquils?

Vueling continuarà operant com operava i això ho garantirem amb els plans de producció. El que no podem garantir és que funcioni quan hi ha vagues.

No hi ha plenes garanties, doncs?

Si no hi ha vagues, sí.

¿Quan s’haurà normalitzat completament l’operativa?

Dilluns vam operar amb molta normalitat.

Prop del 50% dels vols des del Prat van sortir amb retard.

També hi va haver restriccions a l’espai aeri, però de cancel·lacions només en vam tenir dues sobre 700 vols. Vueling operarà amb normalitat i quan tinguem un problema respondrem millor.

Per què la companyia no ha donat explicacions abans?

Hem estat molt enfocats a solucionar-ho, però he de reconèixer que hem fallat. Honestament i fent autocrítica, hauríem d’haver sortit abans i comunicar millor.

Continua havent-hi cancel·lacions.

Hi ha empreses que prefereixen cancel·lar. Per exemple, la nostra operativa per a aquest dimecres és més complicada perquè avui [per ahir] hem cancel·lat 66 vols i, per tant, hem de recol·locar els passatgers. Perquè no volem deixar-los penjats.

¿Això no satura encara més l’operativa?

Esclar, però hem de donar resposta a tots els clients. La vaga té un efecte de propagació ens els dies següents, però prefereixo donar resposta als meus passatgers. Estressem més l’operació i per això ens hem reforçat amb avions de reserva.

D’acord amb la Generalitat, Vueling no ha invertit prou en recursos per sostenir el seu creixement.

Els plans d’inversió són els correctes. No s’han escatimat esforços d’inversió. Al cap i a la fi, passar de quatre a sis avions, encara que siguin subcontractats, és una inversió. També hem ampliat a 15 les tripulacions i addicionalment estem buscant més avions que operin altres aerolínies en cas d’emergència. Iberia, per exemple, està fent alguns vols en nom nostre. A més, estem reforçant l’operativa de handling, que també ens fa Iberia,i hem incorporat 140 persones d’atenció al client.

Com es compensaran tots els afectats?

Indemnitzarem els que hagin entrat en un procés legal, com és habitual. És cert que hi ha hagut embús en la gestió de les indemnitzacions, però la vocació de la companyia és respondre als passatgers.

Cap mesura addicional?

Al marge de l’atenció al client, hem donat menjar i allotjament als usuaris afectats, fa vergonya fins i tot dir-ho però això és el que hem fet de forma extraordinària. Sí que és cert que en el futur amb aquests casos hem de ser més sensibles.

Aquestes setmanes Vueling està fent ofertes per a alguns vols de l’agost.

Depèn de les rutes, és a dir que depèn del factor d’ocupació, però és possible trobar ofertes al final d’alguns vols que en determinades franges del dia no vagin tan plens.

¿Vueling es mereix continuar sent la reina del Prat?

La reina del Prat… [Sospira.] Segurament durant molt temps ho hem sigut, hem comès errors les últimes setmanes i ens hem de guanyar el dret de tornar-ho a ser. Ho puc dir molt tranquil, crec que Vueling ha fet una gran tasca a l’aeroport en una mena de simbiosi entre Barcelona, Catalunya i el desenvolupament de Vueling. De fet, quan jo treballava a Iberia mirava Vueling amb enveja. Tornarem a intentar jugar un paper rellevant en això.

¿Hi ha hagut algun contacte amb l’antic president i conseller delegat, Álex Cruz, per parlar dels problemes d’aquests dies?

Veig l’Álex cada setmana en les reunions del grup, esclar que hi ha hagut alguna trucada, però l’Álex és molt escrupolós i elegant i ha optat per deixar-ho tot a les nostres mans i ens ha deixat fer.

Però tenint en compte que ha sigut un error de planificació, la situació que els va deixar a l’abril, quan va marxar a presidir British Airways, era complicada.

Els problemes passen quan passen i ara Vueling afronta un repte, però estic convençut que ho farem bé.

Retards en el 40% dels vols el millor dia de la setmana

La jornada de Vueling ahir al Prat va tornar a una certa normalitat. Després d’un inici d’estiu amb greus afectacions en el seu servei, ahir hi va haver altres aerolínies que van tenir més problemes en les seves operacions i tot plegat va respondre a la vaga de controladors aeris que hi ha a França.

Malgrat aquesta millora en els seus vols, Vueling acumulava, fins a les nou del vespre d’ahir, 65 retards i vuit cancel·lacions en els 160 vols que van sortir des de l’aeròdrom del Prat de Llobregat. Així doncs, quatre de cada deu trajectes amb origen a Barcelona i operats per Vueling van arribar al seu destí més tard del que estava previst, i un 5% van ser cancel·lats. L’estadística no inclou els problemes en els vols de Vueling amb destinació a Barcelona.

Tot i això, la jornada d’ahir va ser molt millor que les dels últims dies. Entre divendres i diumenge almenys 76.000 persones es van veure afectades per la crisi de Vueling, en una xifra que incloïa, altre cop, només les persones que havien de sortir en un vol des de la capital catalana.

Ahir al matí la majoria de vols de Vueling que sortien del Prat operaven amb puntualitat o amb retards de menys de 15 minuts, una situació que va empitjorar a la tarda, com en el cas d’un vol amb destinació a Menorca que va sortir amb 1 hora i 32 minuts de retard, o un avió procedent de Milà, que aterrava 3 hores i 50 minuts després del que es preveia.

A la seva pàgina web, la companyia va atribuir la majoria de les incidències a les restriccions en el trànsit aeri originades per la vaga a França. Fonts de Vueling van indicar a Europa Press que la jornada havia anat “francament bé” i que la regularitat dels vols havia millorat.

Segons la companyia, ahir no es va cancel·lar cap vol a part dels 18 que s’havien anunciat de manera anticipada per la vaga a França, tots ells enllaços amb aeroports francesos.

Fonts de l’empresa afirmaven que per avui esperaven una jornada de normalitat i sense cap cancel·lació.

stats