Economia 20/06/2017

L’augment del trànsit impulsa el benefici de Cedinsa fins als 27 M€

La concessionària s’ha queixat més d’un cop dels retards en els pagaments de la Generalitat, fins al punt de reclamar interessos de demora

Xavier Grau
2 min
L’augment del trànsit impulsa el benefici de Cedinsa fins als 27 M€

Cedinsa va tancar el 2016 amb un benefici net de 27 milions d’euros, quasi un 19% més que l’any anterior, segons els comptes dipositats en el Registre Mercantil. Els resultats es van veure impulsats per la recuperació del trànsit després de la crisi, segons indica la companyia en la seva memòria. Cedinsa és la concessionària que explota l’Eix del Llobregat (C-16), l’Eix d’Aro (C-31, C-35, C-65), la Vic-Ripoll (C-17) i l’Eix Transversal (C-25). Es tracta d’autovies que són concessió de la Generalitat pel sistema del peatge a l’ombra, és a dir, que el Govern paga a la concessionària en funció dels vehicles que passen per aquestes vies. De fet, la sortida de la crisi ha sigut vital per a aquestes concessions, que han multiplicat per 3,5 vegades els seus guanys des del 2013, passant de 7,6 milions als 27 del 2016.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La millora del trànsit també ha disparat els ingressos de Cedinsa Concessionària, la societat que consolida les quatre concessions i l’empresa de conservació de les vies del grup. Així, el 2016 va obtenir una xifra de negoci de quasi 104 milions d’euros, un 6% més que l’any anterior. Aquests ingressos provenen bàsicament del que paga la Generalitat en concepte de peatge a l’ombra. L’actual Govern s’ha queixat reiteradament dels recursos compromesos per anteriors executius amb aquesta fórmula de pagament.

Per la seva banda, la concessionària s’ha queixat més d’un cop dels retards en els pagaments de la Generalitat, fins al punt de reclamar interessos de demora per la data de cobrament, segons explica en la memòria anual.

Moviments dels socis

La concessionària d’autopistes va néixer el 2005 amb les constructores FCC, Comsa, Copisa i Copcisa com a socis per esdevenir una empresa de referència en un sector que a Catalunya té Abertis com a principal protagonista. Va créixer fortament en els primers temps, i va obtenir concessions en l’època del tripartit, però, amb la crisi, el fre a la nova licitació pública i la caiguda del trànsit es va trobar amb una situació precària que, fins i tot, va fer que l’actual Govern rescatés el deute de l’autovia Vic-Ripoll. Ara Comsa i Copisa ja han anunciat la venda de part de les seves participacions a la concessionària.

stats