Publicitat
Publicitat

L'energia eòlica marina, el gran repte de les renovables

Empreses i científics del MIT i de l'IREC comparteixen solucions per millorar el desenvolupament de noves energies

La segona i última jornada de la Barcelona Global Energy Challenges, celebrades avui, han reunit científics del MIT i de l'IREC amb representants d'empreses com Iberdrola, Alstom o Repsol per debatre solucions als principals reptes que plantegen les energies renovables, especialment centrats en l'eòlica marina.

La jornada d'avui l'ha obert la conferència de Víctor Rey, cap del departament de tecnologies per instal·lacions a alta mar d'Iberdrola. Rey ha ennumerat els problemes als que la seva empresa ha de fer front, destacant les complexitats tècniques per instal·lar aerogeneradors a alta mar. Les marees i les vibracions provocades per les onades són els principals enemics d'aquestes turbines, ubicades en pivots de formigó.

Amb tot, Rey ha assenyalat que mentre instal·lar un aerogenerador de prova a terra ferma per comprovar la capacitat de la zona costa un 200.000 euros, el mateix aerogenerador a alta mar costa 7 milions d'euros.

El manteniment també és un dels gran problemes, amb necessitat d'acostar-se als molins en vaixell o en helicòpter. Tots aquests factors disparen els costos pel que "necessitem turbines més potents que les que tenim actualment per poder fer rendible un parc eòlic a alta mar", ha afirmat Rey.

Projecte Zèfir

Víctor Rey ha destacat la importància de projectes de demostració com és el cas de Zèfir, impulsat per l'IREC. Iberdrola n'és una de les empreses participants i Rey ha aprofitat per recordar la "necessitat de fons i ajuda pel seu elevat cost".

Zèfir preveu la instal·lació de fins a 12 aerogeneradors davant les costes de l'Ametlla de Mar, quatre d'ells anclats amb pivots al fons marí i més endavant vuit de flotants, una tecnologia que encara no s'ha perfeccionat. De fet, el límit de profunditat per instal·lar aerogeneradors marins són els 50 metres. A més profunditat cal instal·lar les turbines sobre plataformes flotants de les que encara no se n'ha aconseguit garantir la viabilitat.

Rey ha insistit en que els elevats costos d'entrada per desenvolupar tecnologies en el sector de l'eòlica marina és un gran obstacle per a nous proveïdors.

A Víctor Rey l'ha seguit Daniel Castells, d'Alstom, qui ha aprofitat la seva xerrada per presentar la nova turbina dissenyada per Alstom, la més potent del mercat amb una potència de 6MW (la majoria de les turbines existents produeixen entre 3 i 5 MW). Segons els càlculs d'Alstom, els 100 milions que han invertit en desenvolupar-la els reportaran 2.000 milions en peticions.

Biocombustibles

Valentín Ruiz, Director tecnològic de noves tecnologies de Repsol també ha aprofitat la conferència per exposar els punts de vista de la petroliera respecte les energies renovables.

Tot i que Repsol està intentant aplicar els seus coneixements d'extracció submarina de petroli i gas a la instal·lació d'aerogeneradors marins, la gran aposta de la petroliera és la producció de biocombustibles a partir de microalgues. Repsol ja té una planta pilot d'una hectàrea i mitja a la refineria que té a Tarragona, on aprofita el CO2 generat per la planta per cultivar les microalgues i després extreure'n biocombustibles.

Ruiz demana "sensatesa" a l'hora de buscar alternatives per a l'industria automobilística i reclama que es segueixi el cicle de vida de l'energia ja plantejat, és a dir, de l'extracció al refinament, d'aquí a la distribució en benzineres i finalment en el consum en cada vehicle.

Les jornades han seguit amb les presentacions de Félix Gómez, de CHL, Alejandro Pérez-Rodríguez, de la UB, i Vladimir Bulovic, del MIT, que ha explicat la seva recerca en nanotecnologia per millorar l'eficiència energètica.

François Le Naour, Gestor del programa de tecnologies d'hidrògen i biomassa al centre de recerca francès CEA/LITEN, també ha exposat les seves experiències per produir hidrògen a partir d'electrolisi.

Avui s'ha acabat la setena jornada de les conferències organitzades per l'IREC i el MIT i amb Alstom, Repsol, Gas Natural i el diari ARA entre els patrocinadors.


Més continguts de