Publicitat
Publicitat

Londres declara la guerra a Uber

L'autoritat del transport de la ciutat no renovarà la llicència a l'aplicació mòbil

L'autoritat del transport de Londres (TfL, en les sigles en anglès) ha emès aquest matí un dictamen amb què anuncia que no concedirà la llicència d'operador privat a Uber, la companyia de transport que opera mitjançant la famosa aplicació mòbil. La decisió, encara que no és definitiva, podria suposar la desaparició del servei a la capital britànica. Uber, que opera en 600 ciutats arreu del món, ha crescut exponencialment els últims 3 anys a Londres. Dades de l'any passat de l'Ajuntament indicaven que hi ha 81.710 cotxes d'Uber en circulació, el 64% més dels que hi havia l'any 2014. Amb tot, xifres facilitades avui per la companyia asseguren que només són 40.000.

TfL justifica la decisió perquè "l'enfocament i la conducta d'Uber demostren una manca de responsabilitat corporativa en relació amb un seguit de qüestions que tenen implicacions potencials per a la seguretat". Els problemes inclouen la manera com Uber informa de greus delictes, com obtenen els certificats mèdics dels conductors, com efectuen la comprovació relativa a l'existència o no d'un historial delictiu dels possibles candidats a obtenir una llicència o com compleixen amb les seves obligacions fiscals aquests treballadors. Un altre dels punts que argumenta TfL és que els conductors utilitzen el software Greyball, que bloqueja als organismes reguladors l'accés a l'aplicació dels vehicles per comprovar si compleixen amb les normes i les obligacions policials i de trànsit. 

De fet, a principis de setembre, parlamentaris de tots els grups polítics van emetre un informe en què asseguraven que "l'operador no era adequat" després d'una sèrie de presumptes atacs sexuals dels conductors a clientes del servei. Fins i tot l'alcalde de Londres, Sadiq Khan, hi va ficar cullerada i va assegurar que no permet que les seves filles utilitzin l'aplicació. En declaracions al programa 'The World at One', de BBC Radio 4, l'alcalde ha dit que donava "suport total a la decisió". El que cal entendre, ha assegurat l'alcalde en la seva intervenció, "és que la decisió", que no he pres ell sinó Transport For London, "no va contra la innovació ni contra les companyies tecnològiques, sinó contra una companyia que no ha complert amb la regulació".

La Generalitat tanca la porta a l'expansió d'Uber i Cabify

Uber té a partir d'avui mateix 21 dies per apel·lar la decisió de TfL i podrà continuar operant fins que s'hagi esgotat el procés legal que, en tot cas, s'anuncia llarg. La companyia ha anunciat immediatament que imposarà un recurs contra la decisió de l'autoritat del transport. 

A més, en un comunicat oficial, el màxim responsable d'Uber a Londres, Tom Elvidge, ha dit: "3,5 milions de londinencs que usen la nostra aplicació, i els nostres conductors amb llicència que confien en Uber per guanyar-se la vida, quedaran sorpresos per aquesta decisió".

Elvidge assegura que tant l'autoritat del transport com l'alcaldia "han cedit a una petita quantitat de persones que volen restringir l'elecció del consumidor". "Si aquesta decisió s'estableix com a definitiva, privarà als nostres conductors de feina i als londinencs d'una forma còmoda i assequible de transport", ha afegit. Elvidge es refereix amb les seves paraules al gremi dels conductors de 'mini-cabs' i, especialment, a l'associació dels famosos 'black-cabs', els tradicionals taxis londinencs, que reiteradament s'han queixat de la competència deslleial que suposa Uber. Actualment es calcula que Londres compta amb més de 110.000 conductors de vehicles privats.

Un negoci cada vegada més dubtós

El creixement del nombre de vehicles d'Uber els últims anys a Londres ha fet que molts dels conductors vegin com en aquest període les seves jornades laborals han crescut fins a 14 i 15 hores diàries, i els seus guanys han minvat. A més, un conductor d'Uber ha de fer front a totes les despeses i lliurar un percentatge del preu de cada carrera a la companyia. La despesa més cara és el vehicle. La companyia obliga tots els conductors a tenir un vehicle de menys de 10 anys d'antiguitat. Una de les modalitats més emprada pels xofers és llogar-ne un setmanalment. 

Uber va arribar a Londres el 2012. Des d'aleshores la polèmica ha envoltat la companyia. El tracte als treballadors ha sigut un dels motius. Uber no considera els conductors empleats sinó autònoms, fet que comporta que no tenen dret al salari mínim o al mateix sou si estan de baixa.

Etiquetes

Més continguts de