Publicitat
Publicitat

MODA

Més exportacions però menys indústria

La moda catalana es ven més a fora, però es produeix menys a casa. Les exportacions ja superen els 4.200 milions, més d'un terç del total estatal, i aguanten els ingressos arribant a nous mercats. La indústria, en canvi, continua el degoteig de destrucció d'empreses i llocs de treball

El sector de la moda viu un procés de terciarització, que fa compatibles creixements per sobre de l'11% en les exportacions amb una indústria (tèxtil, de confecció i cuir i calçat) que s'aprima i perd empreses i treballadors des de fa una dècada. Catalunya, malgrat tot, segueix sent el principal pol industrial del sector, amb 5.293 empreses que donen feina a gairebé 35.000 persones, segons dades del primer informe econòmic The Brandery de la moda a Espanya, elaborat per Modaes.es. El treball es va presentar ahir coincidint amb l'arrencada avui del saló de moda The Brandery, que se celebra amb el suport de l'Ajuntament al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona fins diumenge.

Veneçuela i el Japó, en alça

Les vendes catalanes a l'exterior van sumar 4.215 milions el 2011, el 34% del total estatal, i van créixer un 11,4%, en línia amb l'increment estatal. Això va ajudar a compensar la crisi interna i va fer que el negoci aguantés amb una davallada de l'1% en la facturació, que va arribar als 4.559 milions.

Els principals mercats exportadors -França, Itàlia, Portugal, Alemanya i el Marroc- sumen el 50% de les vendes a fora, però perden pes lentament i donen pas a altres països emergents. El Japó, Veneçuela i l'Aràbia Saudita van tenir creixements de més del 30%.

L'efecte Inditex

Malgrat el creixement exportador, la balança comercial del sector de la moda és encara deficitària a Espanya i a Catalunya. Galícia és l'única comunitat autònoma que presenta un superàvit comercial, ja que exporta més que no pas importa. El gegant Inditex, líder mundial del sector de la moda, explica aquesta excepció que suposa que Galícia tingui un superàvit de més de 1.500 milions. El dèficit català, tot i reduir-se per l'increment menor de les importacions l'any passat, va superar els 2.270 milions.

Trasllats d'Àsia a Europa

La Xina és el principal mercat importador de moda a Espanya, tot i que últimament alguns països europeus li han començat a fer ombra. L'explicació és que determinades col·leccions de moda requereixen una flexibilitat per canviar i adaptar-se al consumidor que no permet la producció a la Xina, on els temps són massa llargs. Segons l'informe, el sector tèxtil busca acostar la producció a mercats encara competitius en preus com ara Turquia, el Marroc i Portugal, on la proximitat geogràfica permet molta més flexibilitat productiva.

Guerra de preus

L'increment de preus al sector ha estat inferior al de l'IPC, fruit de la guerra per captar clients en què estan immerses les empreses. Així, mentre el 2011 la inflació a Espanya va ser del 2,4%, l'encariment dels productes de moda va ser d'un 0,3%. Per tant, si la despesa en roba i calçat suposava un 9,9% del total del cistell de la compra fa deu anys, ara el pes és del 8,6%, segons l'informe de Modaes.es.

La moda dels 'outlets'

El comerç minorista ha patit amb escreix la crisi de consum a Espanya, que ha provocat alhora una eclosió de les grans superfícies de moda i calçat low cost i dels establiments outlet , que els han desplaçat com a principals venedors de roba i calçat. En aquest context, les marques també s'han vist forçades a un sobreesforç per crear valor i innovar per arribar als seus consumidors, segons va dir ahir el director de The Brandery, Miquel Serrano.

Explosió de l''e-commerce'

Les vendes de roba per internet s'han disparat un 70% en l'últim any i van arribar als 353 milions d'euros el 2011. La roba i el calçat ja són el cinquè producte més venut online a Espanya, per davant de les entrades d'espectacles. A més a més, el comerç electrònic va ser un factor més per fer créixer les vendes a l'estranger, ja que el 43% de la roba venuda a internet va anar a a parar a l'estranger. Amb el calçat, aquesta proporció va arribar al 75% de les vendes online .

Un sector líder

Catalunya continua sent el principal pol del sector de la moda a Espanya, amb una quarta part de les empreses i dels treballadors totals. L'ocupació va davallar un 10% durant l'any passat i es manté en els 34.964 treballadors. Per subsectors, la confecció és el que concentra gairebé el 57,9% de les empreses, en més proporció que a Espanya, on són el 40%. El tèxtil català representa el 37% i el cuir i el calçat només un 4,4%. Els pols principals són els tradicionals: les comarques de l'Anoia, el Vallès Occidental i el Maresme. El rànquing de vendes a Espanya també l'encapçala Catalunya, amb un 16,9%, seguida de prop per Madrid, amb el 16,2% del total.

Més continguts de