11/02/2015

Monopolistes vocacionals

1 min

La privatització parcial d’Aena ha preservat la majoria de capital de l’Estat i, més rellevant, la gestió del sistema com a monopoli integrat. Això explica l’augment de preus en el transcurs de l’OPV: la promesa de mantenir el monopoli fa preveure l’explotació d’usuaris i aerolínies i beneficis extraordinaris. També el subsidi creuat a alguns aeroports petits i a Madrid-Barajas: el llibret de l’OPV explica que Madrid té preus sense impostos per sota dels aeroports comparables a la UE, mentre que Barcelona (i Alacant) els tenen per sobre dels seus comparables. Són les meravelles dels monopolis sota control polític.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tanmateix, no es pot dir que la privatització dificulti la individualització dels aeroports a Catalunya. Des de l’Estatut del 2006 sabem que això només serà possible amb una Comissió de Competència que, com s’ha fet a la Gran Bretanya amb BAA, obligui Aena a vendre aeroports per trencar el monopoli. Però les solucions modernes no caben dins d’aquest Estat, i per això ens en cal un altre.

stats