Publicitat
Publicitat

Multa d'1,2 milions a Facebook per fer servir dades sense permís

Protecció de Dades creu que emmagatzema informació dels seus usuaris, però també dels que no ho són

Protecció de Dades identifica dues infraccions greus i una de molt greu

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) considera que la xarxa social Facebook recopila, emmagatzema i fa servir informació amb finalitats publicitàries i sense el consentiment dels seus usuaris. Per això, tal com ha comunicat aquest organisme aquest dilluns, ha decidit sancionar la tecnològica amb una multa d'1,2 milions d'euros. 

Quina informació recapta Facebook sense consentimet? Doncs segons l'AEPD, les dades sobre ideologia, sexe, creences religioses, gustos personals i, fins i tot, la navegació es recullen directament dels usuaris a través de la interacció amb serveis diversos o des de pàgines de tercers sense informar clarament l'usuari sobre quin ús en farà. Però tot i considerar les infraccions greus, Protecció de dades només ha imposat una sanció d'1,2 milions d'euros, una quantiat minúscula comparada amb els 6.959 milions de dòlars que va guanyar només el primer trimestre de l'any passat. Cal recordar que el mateix orgnisme va sancionar l'ANC i Òmnium amb  440.000 euros ara fa dos anys. 

Específicament, aquest organisme argumenta que Facebook no obté un consentiment "inequívoc, específic i informat" dels seus usuaris per fer servir o tractar les seves dades. Considera que no els informa de manera adequada de fins a quin punt obté i fa servir la seva informació. 

Múltiples infraccions

També recopila informació de no-usuaris 

En realitat, aquest organisme ha identificat dues infraccions greus i una de molt greu de la llei de protecció de dades. Entre totes aquestes vulneracions de la normativa, Protecció de Dades ha imposat dues sancions que sumen un total d'1,2 milions d'euros. Així, no només resol que Facebook recopila informació personal sense consentiment, sinó que també determina que aquesta informació no s'elimina si l'usuari ho demana explícitament o quan deixen de ser útils per a la finalitat per a la qual va ser recopilada. 

Facebook recopila informació dels no usuaris quan naveguen per pàgines de tercers a través del botó 'M'agrada'

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades, a més, conclou després d'una investigació que la xarxa social tracta dades "especialment protegides" amb objectius publicitaris sense haver demanat el consentiment explícit dels seus usuaris. En aquest cas, l'AEPD ho considera una infracció "molt greu". 

De quina manera aconsegueix Facebook aquesta informació? Segons aquest organisme dedicat a garantir la protecció de dades a Espanya, a través de la interacció dels seus usuaris amb la mateixa xarxa social, però també en llocs de tercers. Així, l'usuari no percep clarament la informació que Facebook recull sobre ells. Per obtenir dades en pàgines de tercers, la xarxa social fa servir, per exemple, el botó "M'agrada". L'AEPD confirma que els usuaris no són informats que es tractarà la seva informació a través del seu ús de 'cookies', quan naveguen per pàgines que no són de Facebook i que contenen aquest botó. 

L'AEPD considera que la política de privacitat de Facebook és imprecisa

Segons ha determinat la investigació, Facebook ho aconsegueix fins i tot amb els usuaris que no són membres de la seva xarxa social però que han visitat alguna vegada alguna de les seves pàgines. També explica que es produeix una situació similar quan un dels seus usuaris registrat sense iniciar sessió navega per altres pàgines web. 

Una altra de les estratègies de Facebook, explica l'AEPD, és la mateixa política de privacitat de Facebook, que conté expressions "genèriques i poc clares i obliga a accedir a molts enllaços per ser entesa". Així aquest organisme considera que Facebook fa servir referències "imprecises" a l'ús que farà de les dades. A més, els usuaris d'internet que no estan registrats a Facebook no són conscients que la xarxa social recull les seves dades. 

Més continguts de