Publicitat
Publicitat

RESULTATS D'AENA

El Prat redueix en un 70% les pèrdues en el seu any rècord

El rècord de passatgers que va registrar l'any 2011 l'aeroport del Prat -34,4 milions de viatgers- li va servir per reduir les pèrdues en un 70,4%, segons les dades fetes públiques ahir per Aena en un comunicat. El Prat va sumar uns ingressos d'explotació de 440,39 milions d'euros -un increment del 31,48% respecte a l'any 2010- i va aconseguir reduir el seu deute acumulat fins als 1.699,17 milions d'euros. Un pessic del 10% respecte a l'any anterior.

Aena, l'empresa pública que gestiona els aeroports espanyols, va reduir gairebé en un 20% les seves pèrdues, que l'any 2011 es van situar en 220,39 milions. El resultat d'explotació es va situar en xifres negatives -26,82 milions-, una dada que suposa una millora notable després que l'any 2010 aquest mateix concepte registrés una xifra negativa de gairebé 170 milions.

Els ingressos d'explotació d'Aena, que van ser de 2.374,8 milions, van permetre a l'empresa pública fer una ínfima picossada al deute acumulat, que l'any passat es va reduir en un 0,82% quan es va situar als 12.415,5 milions. Dels 47 aeroports i dos heliports que formen part de la xarxa espanyola, només 10 van acabar l'any 2011 -després d'impostos- amb resultats positius: Tenerife Sud, Gran Canària, Aacant, Bilbao, Fuerteventura, Eivissa, Lanzarote, Sevilla i València.

En total, van ser 18 els aeroports d'Aena que van aconseguir millorar els resultats en funció de l'exercici anterior, malgrat que onze d'aquests van mantenir-se en números vermells. És el cas del Prat i de l'aeroport madrileny de Barajas, que va perdre 95 milions l'any passat tot i augmentar un 20% els seus ingressos. Els ingressos, però, van permetre a la infraestructura madrilenya reduir gairebé un 10% el seu deute acumulat, que l'any 2011 es va situar en 5.527 milions.

Girona, Reus i el llast de Ryanair

Els aeroports de Girona i Reus van veure com els seus resultats empitjoraven, sobretot perquè l'any passat va ser el primer exercici complet al Prat. Això va fer que els ingressos de l'infraestructura gironina patissin una davallada del 33% -de 37 milions a 25 milions- i que passés d'uns beneficis de 10,55 milions el 2010 a unes pèrdues de 2,56 milions l'any passat.

Reus va perdre 7,06 milions, enfront dels 4,64 milions de l'exercici anterior.

Aquests resultats d'Aena arriben després que el nou govern del PP, encapçalat per Mariano Rajoy, paralitzés la privatització dels aeroports del Prat i de Barajas.

La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar al gener que el seu executiu congelava la venda d'actius perquè considerava que no era el moment adequat. "Ara estan infravalorats", va argumentar Pastor.

La ministra va assegurar que la seva idea era la de revisar el model aeroportuari i que més endavant ja s'obrirà un procés d'entrada del capital privat a l'empresa pública gestora dels aeroports, Aena.

Més continguts de