Publicitat
Publicitat

CONCENTRACIÓ EMPRESARIAL

El grup paga 800 milions per marques com Dodot, Evax i Tampax

Procter & Gamble compra el 50% d'Ausonia a la família Carulla

La nord-americana Procter & Gamble controlarà la totalitat del fabricant líder en bolquers i compreses Arbora & Ausonia. Ha pactat comprar el 50% que mantenia Agrolimen per 800 milions d'euros.

La multinacional Procter & Gamble (P&G) i Agrolimen -el grup inversor de la família Carulla- controlaven a parts iguals Arbora & Ausonia des del 2006, quan es van repartir la participació del 20% que mantenia el hòlding inversor italià Finaf (família Angellini). Aquesta operació ja va superar els 200 milions d'euros en aquell moment. Ahir es va produir una altra reorganització, molt més important, en el capital del productor líder en bolquers i compreses. P&G va acordar amb Agrolimen aconseguir el control total d'Arbora & Ausonia.

L'adquisició s'ha pactat per un total de 800 milions d'euros (1.000 milions de dòlars) i representa l'operació empresarial més rellevant de l'any d'una companyia amb seu a Catalunya. Un portaveu de la multinacional ha explicat a Efe que la compra es podria tancar a finals d'any, un cop donin el vistiplau les autoritats reguladores. P&G va justificar l'operació dins l'estratègia de centrar-se en els negocis més rendibles. L'empresa d'higiene personal va facturar el 2010 un total de 606 milions a la península Ibèrica, la gran majoria (507 milions) al mercat espanyol. A finals de desembre del 2010 els recursos propis sumaven 90 milions i la plantilla arribava als 1.235 treballadors. Arbora & Ausonia comercialitza marques com Ausonia, Dodot, Evax, Tampax i Lindor. Les vendes es van mantenir, mentre que el 2009 van caure un 4,5%.

L'empresa, amb seu a Barcelona, compta amb tres fàbriques a Espanya: Xixona, Mequinensa i Montornès del Vallès. En aquest últim centre, Arbora hi ha culminat recentment una inversió de quatre milions amb una sèrie de millores tecnològiques i de reducció de residus que han suposat un augment de la capacitat productiva en un 17%. El pressupost inversor d'Arbora & Ausonia des del 2001 ha arribat als 300 milions. El 2006 també va transcendir un projecte que va suposar una inversió d'onze milions a la planta alacantina per incrementar la capacitat de producció.

Aquell mateix any, P&G va arribar a un acord amb Agrolimen per traspassar a Arbora la marca Tampax. Es tractava d'una altra reordenació de la gamma de productes de P&G. Igual que Agrolimen, la multinacional nord-americana manté activitats en altres sectors.

Ambientadors

En aquest sentit, P&G ha comunicat recentment el tancament de la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda. Aquest centre de producció fabrica la gamma d'ambientadors Ambi Pur, comprada a Sara Lee fa tres mesos. Procter & Gamble té la intenció de concentrar aquesta producció a la fàbrica de Mataró, l'única que manté a Catalunya des que va tancar el 2006 la històrica planta de Braun a Esplugues de Llobregat.

P&G traslladarà, doncs, la fabricació d'Ambi Pur a Mataró perquè va quedar mig buida un cop es va desprendre de la marca de sucs Sunny Delight (es produïen a la capital del Maresme des del 1999, quan van substituir la gamma del detergent Fairy), que ha passat a mans d'Orangina Schweppes.

Aquests canvis, compres i vendes fan que sigui molt més rendible per a P&G omplir el centre de Mataró que mantenir obert el de Santa Perpètua, que veu perillar la plantilla de més de 100 treballadors.

Més continguts de