Publicitat
Publicitat

TELEFONIA

‘Roaming’ selectiu a Andorra

A diferència dels francesos, els espanyols seguiran pagant com fins ara per utilitzar el telèfon al país

Els espanyols que visitin Andorra hauran de contractar paquets de dades o desactivar la itinerància si no volen acabar rebent factures astronòmiques. Després que abans-d’ahir entrés en vigor la nova política de comunicacions batejada com a roaming like home -que permet a tots els habitants de la UE trucar i fer ús de les dades mòbils sense pagar un plus-, els espanyols que viatgin a Andorra seguiran pagant com fins ara. Per als francesos, en canvi, la situació és completament diferent: en el seu cas, sí que poden utilitzar el telèfon mòbil des d’Andorra pagant la tarifa del seu operador francès.

Aquesta situació es dona perquè els operadors de telefonia espanyols no volen, ara per ara, eliminar el roaming d’Andorra. El país pirinenc no forma part de la Unió Europea i, per tant, queda exclòs de la normativa comunitària. A més de França, altres operadors de països membres de la UE -com Alemanya o els Països Baixos- han decidit incloure Andorra per iniciativa pròpia dins la política de roaming like home i, per tant, no cobraran en concepte d’itinerància.

Això s’entén perquè França és un mercat petit en comparació d’Espanya -cada any el nombre de turistes espanyols que visiten Andorra és molt superior al de francesos- i per a les companyies franceses això no suposa un gran cost. A més, segons expliquen a l’ARA des d’Andorra Telecom, França és un mercat molt competitiu a l’hora d’oferir més serveis als seus clients. A Espanya, la situació és diferent.

En el cas espanyol, ara mateix no hi ha cap voluntat d’eliminar el roaming d’Andorra. En cas que s’eliminés, això suposaria una pèrdua important d’ingressos per als operadors espanyols. Segons Carles Casadevall, director internacional d’Andorra Telecom, “els operadors espanyols eren els grans receptors de roaming i són els que estan patint més amb aquesta nova directiva”.

No obstant això, Casadevall també ha indicat que aquesta mesura “és un handicap per a Andorra pel que fa al turisme”. Seguir aplicant el roaming pot perjudicar la imatge del país, i Andorra Telecom ja està negociant amb Espanya per evitar mals majors. La voluntat, segons exposa Casadevall, és avançar cap a paquets diaris en què estiguin incloses trucades i dades. De fet, Vodafone ja en té (per 12 euros al dia), Movistar en llançarà aquest estiu i a Orange hi estan treballant. És la fórmula per “acabar amb les factures de milers d’euros: amb 5-10 euros al dia sé que ho tinc tot”, subratlla Casadevall.

D’altra banda, la supressió del roaming entre Andorra i Espanya també obligaria Andorra Telecom a fer més inversions. Casadevall va explicar la situació basant-se en el cas francès. El director internacional de l’operadora andorrana assegura que s’hauran d’invertir “un milió d’euros anuals” durant els pròxims anys i “doblar la xarxa cada any” per cobrir el nou volum de trucades i ús de dades.

Als andorrans no els canvia res

L’aplicació del roaming like home és un canvi important en les telecomunicacions europees, però no tindrà incidència en el client andorrà, que “no notarà cap canvi en la seva tarifa”, diu Casadevall. Amb tot, i per intentar que els clients s’aproximin al màxim a la fi de la itinerància, Andorra Telecom llançarà al juliol paquets més econòmics que els actuals per fer ús del telèfon a Europa.

Casadevall exposa que, des que Andorra Telecom ha instaurat la política de baixada de preus en itinerància, el consum de dades no ha parat d’augmentar. També planteja que la reducció de les tarifes suposa una important pèrdua d’ingressos per a la companyia, ja que el client andorrà és molt singular en comparació de l’europeu. Mentre que només un 10% dels ciutadans de la UE viatgen una setmana fora del país, a Andorra entre el 60% i el 70% “surten cada mes del país”. “[Reduir preus] implica menys ingressos i més despesa per a nosaltres”, explica Casadevall, perquè han de pagar més a les operadores foranes. Per aquest motiu, es negocia amb les operadores estrangeres en aquest sentit, amb l’objectiu de tancar preus més competitius en la itinerància i transmetre-ho als clients.

Més continguts de