Economia 23/09/2015

Seat confia que l’escàndol no afecti els seus cotxes

Indústria creu que no influirà en la inversió a Espanya

Paula Solanas
2 min
El president de Seat, Jürgen Stackmann, es va mostrar convençut ahir del “terrible èxit” que pot tenir la marca a Europa, però no va parlar de la crisi de Volkswagen.

BarcelonaSeat guarda silenci davant l’esclat de la crisi del grup Volkswagen, propietari del fabricant amb seu a Barcelona. La companyia no vol fer declaracions sobre l’impacte de l’escàndol de les emissions contaminants del consorci alemany en els vehicles dièsel que comercialitza als Estats Units. Ahir l’empresa es va limitar a remetre’s al comunicat publicat per Volkswagen, en el qual diu que “treballa a tota velocitat per aclarir les irregularitats”. Encara no se sap, però, si algun dels vehicles fabricats per Seat també inclou els motors sota sospita. De moment, la manipulació s’ha trobat en models com el Golf, el Jetta, el Passat o el Beetle de Volkswagen i en l’Audi A3.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La plantilla de Seat ha confirmat a l’ARA que ja han demanat a l’empresa si la crisi de Volkswagen afectarà alguns dels models de la marca o l’Audi Q3 que es produeix a Martorell. Tanmateix, el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, veu poc probable que aquest escàndol acabi truncant les inversions del grup alemany a les fàbriques espanyoles del grup que es van anunciar ara fa dues setmanes.

El president de Seat, Jürgen Stackmann, va anunciar fa dues setmanes que la companyia desplegarà una inversió de 3.300 milions d’euros durant els pròxims cinc anys a la seva fàbrica de Martorell. Això significa un augment del 40% respecte a la inversió dels últims cinc anys en nous projectes i models. En total, el consorci alemany farà una inversió de 4.200 milions d’euros a les seves dues fàbriques espanyoles, la de Martorell i la de Volkswagen a Navarra.

Indústria “espera explicacions”

El ministeri d’Indústria espanyol va afirmar ahir que no ha “tingut cap problema amb l’homologació” dels vehicles de Volkswagen, que es fa principalment a Alemanya per controlar si es compleix amb els límits d’emissions contaminants. D’altra banda, el ministre d’Indústria, José Manuel Soria, va voler calmar les preocupacions i va expressar ahir la seva confiança que el frau de Volkswagen “no afecti els anuncis d’inversió del grup a Espanya”. Soria va indicar que el govern espanyol “espera una explicació” del president del consorci, Martin Winterkorn.

La patronal dels fabricants d’automòbils (Anfac) es va referir també a les paraules del ministre Soria sobre la inversió del grup Volkswagen a Espanya i va afirmar que està “recopilant informació” sobre el tema per poder-ne valorar l’impacte. L’Anfac està a l’espera que se sàpiguen més detalls sobre la possibilitat que alguns dels motors s’haguessin fabricat o distribuït també a Europa.

A Alemanya, el govern d’Angela Merkel va anunciar ahir la creació d’una comissió dins el ministeri de Transports per investigar l’escàndol de manipulació. El secretari d’estat de Transports alemany, Michael Odenwald, viatjarà aquesta setmana a la seu del grup a la ciutat de Wolfsburg. Corea del Sud també investigarà tres models de Volkswagen i un d’Audi per comprovar si es van manipular les emissions dels seus motors.

Stackmann va ser ahir a Barcelona en una conferència a l’escola de negocis Esade, però no va opinar sobre aquesta qüestió. Stackmann es va mostrar convençut del “terrible èxit” que pot assolir la marca a Europa. Seat acaba de presentar un nou pla de renovació del seu catàleg i desenvoluparà quatre models nous els pròxims dos anys, entre els quals un totterreny urbà que es presentarà l’any que ve.

stats