Publicitat
Publicitat

JOIERIA

El va facturar 196 milions d'euros

Tous redueix a la meitat el seu benefici per la crisi

L'empresa catalana va guanyar 26,5 milions al 2009


La crisi va reduir a la meitat els beneficis de Tous, que van caure un 56% al tancament del 2009, fins als 26,5 milions d'euros, segons consta en els comptes consolidats de l'any passat del grup de joieria més gran d'Espanya.

En l'any 2009 la crisi va impactar amb força en el consum, cosa que a Tous es va reflectir en un important descens de les vendes, que van caure per primera vegada en diversos anys per sota dels 200 milions anuals, en tancar l'exercici amb 196 milions de volum de negoci.

El grup Tous està controlat per la família Tous de Manresa (Bages), on té seu i va ser fundat per Salvador Tous, actualment president honorífic, i Rosa Oriol, actual vicepresidenta.

El grup va adquirir notorietat pel disseny d'un osset que s'ha convertit en la imatge de marca de la casa i en un dels objectes de joieria més populars i estesos d'Espanya.

Malgrat la caiguda del benefici, el grup de la família Tous està aguantant bé la crisi, gràcies a la seva sanejada situació financera i al fet que pràcticament no té deute bancari.

El grup va retallar els dividends el 2009, en paral·lel amb la baixada del seu benefici, que es va reduir un 21%, fins als tres milions d'euros, mentre que la resta, 22,6 milions, es va destinar a reserva voluntària per enfortir el balanç de la societat.

A l'abril del 2009, el grup ja va percebre que li estava afectant la parada del consum i va ajornar fins al 2014 l'objectiu que tenia Tous d'arribar a una xifra de negoci de mil milions d'euros el 2012.

Un altre dels objectius de l'empresa, que va registrar una facturació de 335 milions d'euros el 2008, era incrementar la seva xarxa de distribució fins a 800 establiments des dels 360 actuals.

Tous és present a 42 països i el 30% de les seves vendes ja ve del sector de complements, al qual ha estès la seva activitat seguint la tendència de la "democratització" de la joieria.

L'aposta per l'exterior es reflecteix en els comptes, de manera que el 2009 les vendes internacionals van sumar el 24,2% del total del grup, mentre que el 2008 el negoci fora d'Espanya de Tous era dos punts inferior, del 22,4%.

No obstant això, moltes de les filials de l'incipient internacionalització van tancar amb pèrdues, sent les més notables la de Tous als Estats Units, amb números vermells de 2,2 milions.

També van perdre diners, si bé en menors quantitats, les filials de Tous en països com Japó, Portugal, França i el Regne Unit.

El 2009 es va produir la sortida del consell d'administració de José María Castellano i José Luis Nueno, que van ser substituïts aquest any en incorporar al seu consell Luis del Valle, expresident de L'Oréal Espanya, i Andrés Cárdenas, directiu del sector dels iots de luxe en empreses com Rodman i Grup Bavaria.

Amb aquests nomenaments, el consell d'administració de Tous torna a comptar amb nou membres. A més dels dos independents, en l'òrgan figura Alba Tous, presidenta i virtual successora dels seus pares al capdavant de l'empresa.

Altres consellers són Salvador Tous, president honorífic; Rosa Oriol, vicepresidenta i directora creativa; José Luis Manglano, conseller delegat; Rosa Tous, directora de relacions institucionals; Marta Tous, directora de disseny i producció; Laura Tous, responsable del family office (vehicle d'inversió de la família); i Nuria Garrós, directora jurídica de Tous, com a secretària no consellera.

Tous va créixer en plantilla el 2009, arribant a les 1.136 persones, un 15% més que les que tenia contractades en l'exercici anterior.

Més continguts de