Economia 16/09/2017

Les bateries, la baula feble del canvi de model en l’automoció

El sector no sap com se’n proveirà per fer el salt al cotxe elèctric

Natàlia Vila
3 min
Un punt de recàrrega de cotxes elèctrics al Saló de l’Automòbil de Frankfurt, que s’ha fet aquesta setmana.

BarcelonaEl sector de l’automoció s’ha fixat el 2030 com a data límit per canviar el seu model industrial dels motors tradicionals als elèctrics. La pressió política per reduir les emissions contaminants dels últims dos anys, arran de l’escàndol del Dieselgate, ha forçat els fabricants europeus al canvi. El viratge, però, encara no es nota en les vendes: els cotxes elèctrics representen una mica més de l’1% de les vendes a Europa, però la demanda s’ha disparat un 38% la primera meitat de l’any respecte al mateix període del 2016 (ha passat de 70.363 vehicles a 90.888). Ara bé, a l’hora de mantenir el ritme, els fabricants no han resolt la incògnita comuna: ¿qui fabricarà en massa les bateries, un component bàsic que pot capgirar el sector a escala tècnica, mediambiental i també en l’àmbit laboral i de les inversions?

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El dilema tècnic

Autofabricació o acords amb proveïdors potents

“Podríem fabricar nosaltres els components -explica el responsable d’electromobilitat de Seat, Santi Castella-, però el problema són els elements químics que contenen, una peça concreta que anomenem cel·les. Ara s’importen de l’Àsia i aquí sí que, com a mercat europeu, ens hauríem de posar les piles”, admet. Seat ja prova el seu primer cotxe elèctric a Barcelona, que preveu llançar al mercat el 2019.

Les grans automobilístiques europees, sobretot Volkswagen, pugnen per liderar aquesta cursa. Als Estats Units l’encapçala Tesla. Aquest fabricant de vehicles exclusivament elèctrics produeix, des del gener, bateries en massa a la seva fàbrica de Nevada: la planta funciona al 30% -amb 4,5 milions de metres quadrats operatius- i ja fabrica tantes bateries ella sola com la resta del món. De moment, però, la companyia no es planteja proveir les altres marques. A molt més petita escala, a Catalunya el fabricant de components Ficosa fa anys que ha començat aquest canvi, i l’acord recent amb Panasonic -que des del març controla el 69% de l’empresa catalana- té per objectiu passar per davant dels seus competidors.

Milions d’inversió

La necessitat de fàbriques noves és evident

Volkswagen va deixar clar aquesta setmana, al Saló de l’Automòbil de Frankfurt, que calen com a mínim quatre grans fàbriques al món per proveir de bateries tot el sector. “Necessitarem més de 150 gigawatts l’hora per any el 2025 només per a la nostra flota”, va assegurar dilluns el president del grup, Matthias Muller. Per aconseguir-ho, el grup invertirà 20.000 milions en el seu pla estratègic i buscarà socis amb els quals invertir 50.000 milions més per construir plantes de bateries, una de les inversions més grans de la història d’aquesta indústria. Per a Castella, “tindria tot el sentit del món” que almenys una d’aquestes plantes s’instal·lés en “l’entorn ibèric”: “Catalunya, Espanya o França, això ja ho veurem”. La necessitat de bateries, doncs, podria atraure més inversions com la de la companyia xinesa Thunder Power, que estudia obrir la seva planta de cotxes i bateries elèctriques a Igualada. La direcció d’Indústria de la Generalitat i l’Incasòl destaquen a l’ARA que “Catalunya està ben posicionada”.

A Seat comenten un altre factor clau: “Cal tenir molt en compte els preus del transport; les cel·les contenen material químic perillós, car de transportar, i per això serà bàsic decidir on es fabriquen les bateries”, afegeix Castella, que també assegura que, per ara, Seat no ha contactat amb Thunder Power.

El sector dels components de l’automoció inverteix 20.000 milions l’any en conjunt a Europa en recerca i desenvolupament. Ara una bona part d’aquests diners també es destinaran a les bateries amb l’estratègia de fer-se imprescindibles.

Efectes socials

El sector demana compromisos polítics

L’escàndol dels motors trucats i les restriccions d’emissions de gasos han fet que les vendes de cotxes dièsel a Europa hagin baixat del 50% del total al 46% la primera meitat d’aquest any, segons els fabricants. A Espanya la reducció és del 57% del total de les vendes al 50% i a Catalunya queden per sota de la meitat. Arran del canvi, els fabricants van acceptar aquesta setmana el gir cap als motors elèctrics, però amb condicions. Reclamen restriccions ambientals flexibles depenent de l’evolució del mercat i, també, temps per adaptar-s’hi.

Els fabricants recorden que el sector dona feina a 12,6 milions de persones de manera directa i indirecta a Europa i els experts desconeixen els efectes que pot tenir un canvi de model sobre el factor laboral: es debaten entre una pèrdua de 131.000 llocs de treball i un augment de 267.000 segons l’evolució econòmica. Per això els empresaris demanen ajudes: perquè el canvi no perjudiqui la recuperació.

stats