TECNOLOGIA
Economia 09/08/2016

El ‘big data’ arriba a Casa Pepe

Una web del BBVA permet comparar les dades del propi negoci amb la competència

Georgina Ferri
3 min
Jordi Moure mostrant la web que els permet transformar les vendes que fan en informació útil per al seu negoci.

Santa Coloma de GramenetEl pare del Jordi Moure, el Pepe Moure, va obrir el primer Casa Pepe l’any 1960 just davant de la parada de l’autobús número 35, a Santa Coloma de Gramenet. En aquell moment va aconseguir un permís especial per obrir les 24 hores, segons explica ell mateix a un mitjà local, on també diu que “allò sí que era una crisi” i no la d’ara. Els temps han canviat i avui el bar restaurant està obert de dimecres a dilluns de 7.00 a 00.00 hores. El dimarts és el dia de descans i, gràcies a una nova eina que acaben d’incorporar, han descobert que és el millor dia per tancar.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El BBVA ha posat la tecnologia big data -l’anàlisi de quantitats ingents de dades- al servei dels seus clients. Casa Pepe té els seus datàfons, els aparells que utilitza per cobrar amb targeta de crèdit, contractats amb aquest banc. Cada vegada que un client fa un pagament amb la targeta, la informació s’emmagatzema en una web que analitza les dades obtingudes, de forma anònima i agregada. Amb tota la informació crea gràfiques, estadístiques i anàlisis i, el més important, les compara amb la competència, és a dir, amb tots aquells bars i restaurants del mateix codi postal que tinguin el servei contractat amb aquesta entitat. En concret, Casa Pepe es pot comparar amb 14 establiments més de la zona.

“Sembla mentida que puguem saber tantes coses”, diu Moure, mentre mira des d’un iPad les gràfiques d’activitat comercial per dies. La línia blava és el seu negoci, i la taronja, la mitjana dels bars i restaurants de la zona. “Veiem que per norma general el dimarts baixa l’activitat a tota la zona, per tant ja fan bé de fer tancar. Si veiéssim que tota la zona factura molt, potser s’haurien de plantejar canviar el dia de descans”, explica José Holgado, gestor d’empresa de l’oficina del BBVA a Santa Coloma.

Falta públic jove

Fa només unes setmanes que tenen aquesta eina, però ja n’han comprovat la utilitat. “Ara sabem que entre la nostra clientela hi ha pocs joves. En canvi, tenim el gruix principal entre els 35 i els 55 anys”, diu Josep Pallardó, el gestor de Casa Pepe. Amb aquesta informació podrien plantejar-se promocions especials per captar públic jove, que els permetés incrementar les vendes. “Precisament, la idea principal d’aquest programa és que serveixi al negoci per fer promocions puntuals o adreçades a col·lectius concrets”, assenyala Holgado.

Amb aquesta eina també han descobert que els clients acostumen a gastar uns 10 euros més de mitjana a Casa Pepe que als bars de la zona o “que hi ha puntes horàries en les quals la competència factura més -explica Pallardó-. Ho atribuïm al fet que ells tenen terrassa i nosaltres no”, afegeix. “Fins ara no s’havien adonat del que implicava per a la facturació no tenir terrassa”, diu Holgado. Amb aquesta informació, podrien valorar si cal invertir en una terrassa, tot i que arquitectònicament no poden. “És una eina molt important, perquè abans imaginaves quins podien ser els motius d’una davallada en les vendes, però ara n’estem fermament convençuts, perquè tenim dades”, sentencia el gestor del bar.

Gràcies a la nova eina, també han vist que durant el mes de juny han tingut clients de França, el Regne Unit, Itàlia, els EUA i Suècia. “Si això fos un restaurant de la Costa Brava i veiessin que hi ha molta gent de Suècia, podrien plantejar-se contractar un cambrer suec o traduir la carta”, diu Holgado.

Els negocis no paguen un sobrecost per aquest servei “més enllà de la quota que han pactat amb el banc per cada transacció amb targeta”, explica Holgado. “Convocarem una reunió, ara que tenim les dades, per mirar què fem per millorar les vendes”, conclou Pallardó.

stats