Economia 20/05/2016

Una de cada cinc llars no saben que poden canviar de subministrador de llum o gas

El preu del rebut és el principal motiu de canvi de companyia

Xavier Grau
2 min
El preu del rebut és el principal motiu del canvi de companyia.

BarcelonaEl mercat energètic a Espanya està liberalitzat, però sembla que no tothom n'és conscient. Almenys així es desprèn de les dades del panel de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), una macroenquesta que fa aquest organisme i que indica que una de cada cinc llars no saben que poden canviar de subministrador.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons la CNMC, en el cas de l'electricitat, un 22,4% de les llars desconeixen la possibilitat de buscar una altra companyia subministradora, mentre que en el cas del gas el percentatge és una dècima menor. En canvi, respecte a la telefonia fixa, els consumidors són més conscients de la seva llibertat d'elecció, ja que només el 12,5% no saben que poden canviar de companyia.

Però una cosa és la capacitat d'elecció i l'altra, exercir-la. En el sector energètic un 70% dels usuaris no han canviat mai de companyia. Els abonats són més infidels a la companyia del servei en el cas de la telefonia fixa, ja que la meitat han canviat d'operador.

Les empreses elèctriques són les que tenen menys canvis. Així, un 75,2% dels consumidors mai han canviat de subministrador elèctric, mentre que en el cas del gas el percentatge baixa al 66,1%. En la telefonia fixa els que no han canviat mai de subministrador són el 50%, percentatge que puja al 51,4% en el cas de la banda ampla fixa i s'enfila fins al 70,4% en la televisió de pagament.

El preu porta al canvi

L'estudi de la CNMC demostra que el preu és el principal motor de canvi de companyia subministradora. L'enquesta indica que en el cas de l'electricitat, abaratir el rebut va ser la primera causa de canvi de subministrador, en un 72% dels casos, seguit dels beneficis de tenir una oferta conjunta de gas i electricitat (25%), i altres beneficis d'una oferta, com assegurances associades, amb el 12,1%. La insatisfacció amb el servei és la causa menys esgrimida per canviar, amb el 10,4%.

En el cas del gas, el preu provoca el 64,7% dels canvis, mentre que les ofertes conjuntes suposen el 38,4% i els beneficis addicionals, el 6,1%. En aquest subministrament, la insatisfacció provoca el 7,3% dels canvis de companyia.

L'enquesta també demostra la poca fe dels consumidors en la possibilitat d'obtenir un estalvi canviant d'operador. Així, en el cas de l'electricitat el 45,2% dels usuaris diuen que no canvien de companyia perquè creuen que no obtindran un estalvi significatiu. En el cas del gas natural aquest percentatge baixa al 42,6%. En canvi, en el cas de la telefonia fixa la primera causa per no canviar és la satisfacció amb les tarifes de l'actual proveïdor, amb un 27,9%, i en el cas de la banda fixa també és el primer motiu, amb el 27%.

La poca tendència a canviar de subministrador energètic contrasta amb la poca incidència que tenen les clàusules de permanència en els contractes. Així, només del 14,1% dels clients elèctrics tenen aquest tipus de lligam amb el seu subministrador, mentre que en el cas del gas és del 17%. Molt diferent del cas dels serveis de telefonia fixa, que és del 45,9%.

stats