Publicitat
Publicitat

COMPETÈNCIA

La concentració empresarial s’enfila un 14% en un any

La tendència ha augmentat el ritme des del 2012

El 2016 va ser un any de concentracions empresarials i el 2017 començar agafar el mateix camí. Segons les dades de la memòria de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), l’any passat es van notificar a l’organisme un total de 104 operacions de concentració entre companyies, respecte a les 91 que es van registrar l’anterior. Així, aquesta dada va créixer un 14% en un sol any. D’acord amb les xifres de l’organisme, aquesta tendència no s’ha aturat en els últims quatre anys, ja que des del 2012 la notificació de concentracions empresarials a Espanya ha augmentat un 46%. Només entre el 2012 i el 2013 hi va haver un descens en l’indicador, que des d’aleshores registra cada any increments superiors al 10%.

Segons la CNMC, aproximadament la meitat de les operacions que es van sol·licitar l’any passat es van fer a través d’un formulari abreujat. Aquest és el procediment que s’utilitza en la majoria d’operacions en què és poc probable que hi hagi problemes de competència. Per tant, les companyies han de presentar menys informació davant de l’organisme.

Quan parlem de concentracions, però, l’opció majoritària és l’adquisició d’una empresa per part d’una altra, habitualment, més gran. La CNMC destaca que el 72% de les operacions estaven destinades a adquirir el control exclusiu d’una companyia. En aquest sentit, la indústria manufacturera continua sent el sector al qual l’organisme ha hagut de dedicar més temps, amb el volum més gran de concentracions dins el total. Darrere de la indústria, la CNMC situa les empreses de la societat de la informació, el sector químic, el sanitari i el de la distribució.

Els professionals confirmen aquesta dinàmica i avisen, fins i tot, que anirà a més. “Hi ha moltíssim moviment i n’hi haurà més en la segona meitat de l’any”, explica un advocat especialitzat en fusions i adquisicions. Segons aquesta veu, el fenomen no és exclusiu de les grans empreses. “Les empreses mitjanes i petites són les que protagonitzaran més operacions”, explica, en relació amb les companyies amb menys de 250 empleats.

Entre les operacions més destacades de l’any, la CNMC posa en relleu la compra de Panrico per part del seu competidor Bimbo. De fet, aquesta operació va plantejar problemes en un primer moment per a l’organisme i es va replantejar, de manera que una part del negoci de Panrico -el del pa de motlle i altres derivats- va acabar en mans d’Adam Foods per evitar conflictes de competència. L’altra compra que destaca el regulador és l’adquisició del 100% de l’aplicació de menjar a domicili La Nevera Roja per part de Just Eat. En aquest cas, la companyia britànica va haver de renunciar a incorporar clàusules d’exclusivitat amb els restaurants amb què treballava per aconseguir la llum verda de la CNMC.

Nou càrtels desmantellats

D’altra banda, l’any passat el regulador de la competència va desmantellar fins a nou càrtels, és a dir, empreses que s’havien posat d’acord per fixar preus i repartir-se el mercat. La multa més gran de l’any va recaure en vuit companyies de fabricants de bolquers per a adults, que van rebre sancions per valor d’uns 130 milions d’euros. Tot i així, el sector amb més empreses involucrades va ser el de la construcció.

Més continguts de